Saabs försäljning ökar mest i Sverige och USA
Saabs totala försäljning under april månad uppgick till 11 649 bilar. Det ger en sammanlagd försäljning under årets fyra första månader på 42 400 bilar, vilket är 2 875 bilar fler än under föregående år. Främst är det marknaderna Sverige och USA som ökar. I USA såldes 3 433 bilar vilket är drygt 800 bilar fler än under samma månad förra året. Under de fyra första månaderna såldes i USA 12 575 bilar - en ökning med 20 procent jämfört med samma period förra året. - Vår starka försäljning i USA i april är ytterligare ett bevis för att vår satsning på våra två konceptbilar samt en ökad investering i marknadsföring har varit riktiga, säger Dan Chasins, VD för Saab Cars USA. Även i Sverige fortsätter den uppåtgående trenden för Saab med 2 383 sålda bilar i april månad. Det ger Saab en marknadsandel på 10,2 procent av totalmarknaden i Sverige. - I Sverige går försäljningen mycket bra. Under april ökade Saab sin andel av nybilsregistreringen med hela 21,7 procent på en totalmarknad som endast ökade med 5,8 procent. Vi har fått flera nya kunder, men framförallt vet vi att lojaliteten hos våra befintliga kunder är väldigt hög på vår hemmamarknad, säger Hans Karlander, ansvarig för Global Försäljning vid Saab Automobile. - I USA är det tillfredsställande att se en så positiv försäljningsutveckling i april med tanke på att förra månaden var den bästa marsmånaden någonsin på den marknaden, tillägger Hans Karlander. I Centraleuropa har försäljningen ökat i Tyskland, Belgien, Italien. Storbritannien har i stort sett sålt lika många bilar i april i år som under föregående år.