23948sdkhjf

Nya Vectra GTS – Opels snabbaste modell någonsin

Coupé-designade Vectra GTS – den andra modellen i Opels nya Vectra-serie – dyker upp på vägarna i oktober. GTS appelerar i första hand till köpare som uppskattar ett sportigt utseende, parat med dynamiska köregenskaper och prestanda. Toppmotorn, en 3.2 liters V6 ECOTEC på 211 hk (155 kW) är tillgänglig endast i Vectra GTS, och gör den eleganta sportsedanen – med en toppfart på 248 km/h – till den snabbaste produktionsbilen från Opel någonsin. Ytterligare två bensinmotorer och en turboladdad, direktinsprutad dieselmotor kompletterar ECOTEC-serien vid lanseringen. Opels ingenjörer har anpassat IDS-chassit (Interactive Driving System) till bilens sportiga karaktär. En snabbare styrservo och ett sänkt chassi ger Vectra GTS sportbilens kör- och vägegenskaper. Dessutom erbjuder den nya modellen alla de tekniska innovationer, den komfort, bekvämlighet och kvalitetsfinish, som är gemensamma för tredje generationens Vectra. Vectra GTS riktar sig till en yngre kundgrupp jämfört med målgruppen för Vectra sedan, som funnits på den tyska marknaden sedan slutet av april. ”Vectra GTS ger mellansegmentet en ny dimension,” säger Carl-Peter Forster, Opels VD, ”och kommer att vinna nya köpare till Opel. GTS-modellen representerar till fullo vårt varumärkesbudskap ’Opel. Nytt tänkande – bättre bilar.’ Och den supportar vår ambition att vara ledande i detta segment.” Design: Dynamisk, även parkerad Nya Vectra GTS´utvändiga formgivning uttrycker en målmedveten, dynamisk karaktär. Formgivningen kombinerar en medveten sportighet och avslappnad elegans. Sedd från sidan formar den låga vindrutan och den mjuka, coupé-lika takkonturen en spänstig båge. I fronten uttrycker Vectra GTS sina sportiga ambitioner i form av mörktonade strålkastarreflektorer, ett stort luftintag i stötfångaren, kylargrillens rutmönster och de runda dimljusen. Intrycket rundas av i akterpartiet genom en spoiler på den stora bakluckan, det ovala ändavgasröret (dubbla pipor på 3.2 V6), den muskulösa akterkjolen och de mörktonade bakljusen. Med sina stora hjul och sänkta kaross upplevs Vectra GTS som angelägen att få komma iväg, även stillastående. Det noggranna detaljarbetet får sitt uttryck i bl a ”gälarna” på den främre stötfångarens sidor, de karossfärgade tröskelsvällarna och den triangelformade tredje sidorutan framför den eleganta C-stolpen. Motorer: Exklusiv 211 hk:s ECOTEC 3.2 liters V6 Nya Vectra GTS´kraftkällor utgörs av fyra pigga, moderna ECOTEC-motorer. Toppmotor är en kraftfull och förfinad 155 kW:s (211 hk) 3,2-liters V6-motor som utvecklar ett maximalt vridmoment på 300 Nm vid 4 000 rpm, och som ger modellen anmärkningsvärda prestanda. Vectra GTS 3.2 V6 sprintar från stillastående till 100 km/h på låga 7,5 sekunder, och den når en toppfart på 248 km/h. De andra ECOTEC-bensinmotorerna är på 1,8 liter (90 kW/122 hk) och 2,2 liter (108 kW/147 hk). Alla tre motorerna motsvarar de strikta Euro 4-normerna för avgasutsläpp och kombinerar hög effekt med låg bränsleförbrukning. ECOTEC-motorn 2.2 DTI (92 kW/122 hk) erbjuder mycket god bränsleekonomi och imponerande prestanda – tack vare ett vridmoment på 280 Nm hela vägen från 1 500 till 2 750 rpm. Dubba motroterande balansaxlar skänker ytterligare mjukhet till denna direktinsprutade turbo-diesel med fyra ventiler per cylinder och variabel turbingeometri. Vectra GTS 2,2 DTI når en toppfart på 206 km/h och accelererar från noll till 100 km/h på 10,8 sekunder. Trots dessa imponerande prestanda drar Vectra GTS 2.2 DTI bara 6,5 liter dieselolja per 100 km (MVEG, blandad körning). Den nyutvecklade, adaptiva femstegs automatlådan med ”ActiveSelect”, som introducerades i Vectra sedan, finns tillgänglig till samtliga motorer utom till 1,8 liters-motorn. Chassi: Sportig inställning av Vectras nya Interactive Driving System (IDS) IDS-chassit (Interactive Driving System) i tredje generationens Vectra sätter nya standarder i fråga om åkkomfort och vägegenskaper. För att möjliggöra mer sportig körning har GTS-modellens kaross sänkts med 20 mm tack vare den speciella sportfjädringen med modifierade fjädrings- och stötdämparinställningar. Den elektroniskt kontrollerade elektro-hydrauliska servostyrningen (EHPS) har en mer direkt styrkänsla. I likhet med sedanmodellen har Vectra GTS MacPherson-fjäderben fram, monterade mot en hydroformad bärram, och en sofistikerad multilink-bakaxel – båda med aluminiumkomponenter. Den har också ABS-bromsar med Cornering Brake Control (CBC), Brake Assist (”nödbromsassistans”) och elektronisk bromskraftfördelning (Electronic Brake Force Distribution, EBD) samt TCPlus Traction Control (antispinn). ESPPlus, den senaste generationens elektroniska stabilitetsprogram (Electronic Stability Program) är standard och ger ett avgörande bidrag till den aktiva körsäkerheten. I kritiska situationer hjälper detta system bilen att bibehålla rätt kurs genom att bromsa upp till tre hjul. GTS’ sportiga köregenskaper är också en följd av karossens höga vridstyvhet, med utmärkt aerodynamik (CD = 0.28) och med mycket låg ljudnivå. Interiör: Sportig design, karakteriserad av omfattande säkerhets- och komfortutrustning De exklusiva interiörmaterialen avspeglar nya Vectra GTS’ dynamiska karaktär och sportiga prestanda. Den eleganta, sportiga stilen understryks av exklusiva sportstolar (med speciell textil/läderklädsel i GTS Elegance), treekrad ratt med perforerad läderklädsel, metallinläggningar i instrumentpanelen, dörrsidorna och ratten samt mattkromade instrumentsarger. Opels designteam har till och med skapat ett speciellt, sportigt typsnitt för själva mätartavlorna. GTS-köparna kommer att uppskatta den höga kvalitet som redan fått beröm i Vectra sedan. För speciellt intresserade kunder erbjuder Opel ett omfattande urval tillvalsutrustningar som motsvarar varje kravnivå. Bland dessa märks en intelligent elektronisk tvåzons klimatkontroll med luftkvalitetssensor, högkvalitativa audiosystem, integrerad GSM-telefon och senaste generationens GPS-navigationssystem. Xenonstrålkastare, däckstrycksövervakning, ”Park Pilot” fram och bak, fabriksmonterad extravärme och regnsensor finns också tillgängliga. I likhet med andra Opel-fordon lade ingenjörerna vid International Technical Development Center (ITDC) stor vikt vid säkerheten när man utvecklade den nya Vectra-serien. Utöver nya Interactive Driving System (IDS) hjälper ett komplett nätverk av skyddande system till att minimera riskerna för skador på de åkande i händelse av en kollision. Det standardmonterade säkerhetspaketet omfattar fullstora front- och sidoairbags, fullstora gardinairbags fram och bak, trepunkts säkerhetsbälten vid alla fem sittplatserna (med höjdjusterbara omlänkare, bältessträckare och lastbegränsare på de fyra ytterplatserna), Opels patenterade Pedal Release System och vidareutvecklade aktiva nackskydd på framstolarna för att minska risken för whiplashskador. Hela konstruktionen är enkel att reparera, karossen har en hög andel galvaniserad plåt (12 års genomrostingsgaranti), signallampa för rutinservice, förlängda serviceintervall (upp till 24 månader eller 30 000 km för bensinmotorer, 50 000 km för dieselmotorer) samt omfattande kvalitetskontroller säkerställer att ägarna till nya Vectra GTS och Vectra sedan kommer att få glädje av låga driftskostnader och högt andrahandsvärde.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063