23948sdkhjf

Premiär i Rallycross Superligan

På lördag den 11 maj inleds årets rallycrosssäsong på allvar. Superligan har premiär med den första av fyra deltävlingar. Westombanan i Arvika heter skådeplatsen för en tävling som slår rekord i antalet anmälda bilar. 79 förare slåss om SM-poängen i de tre klasserna. Dessutom är det premiär en prestigefylld Märkes Cup. Den tyngsta klassen heter Division 1. Förra året blev detta en svensk uppvisning med Michael Jernberg, Per Eklund och Kenneth Hansen som prispallspojkar. Men i år laddar norrmännen för fullt. Trots att åldermannen Martin Schanche avslutat karriären är det fler norrmän (12) än svenskar (11) i värstingklassen. Eivind Opland och Ludvig Hunsbedt känns som de hetaste utmanarna, men titelförsvarande Jernberg är inte skraj. - Nej, det känns mycket inspirerande att ha startlapp nummer 1. Totalsegern i fjol var mycket positiv, och bilen är förbättrad i år. Förhoppningsvis ska det inte bli lika många startstopp som förra året, säger Michael och småler vid minnet. Starterna var ett kritiskt moment. Antingen tog han starten - eller blev kvar på asfaltsplattan när de andra flög iväg. Bland de svenska utmanarna finns två namn som är extra intressanta. Stig-Olov Stecka Walfridsson är förvisso ingen färsking. Han har ett förflutet inom rallycross även om rally varit hans mest framgångsrika gren. Förra året gjorde han ett inhopp i division 1. Det gav mersmak. - Känslan av att köra en riktigt vass bil var oslagbar och något av det roligaste jag varit med om. I år satsar jag för fullt, även om jag bara kan vara med i tre av de fyra tävlingarna. Därmed blir det svårt att ta guld, men jag lovar att göra vad jag kan! Stecka ställer definitivt upp i Arvika, där han blir publikfavorit tillsammans med evigt (t)unge Per Eklund. Den mest åksugne av samtliga är Ola Stenvall. År 2000 gjorde han en fin säsong i Super Nationell och satsade på tyngsta klassen året efter. Allt var klart, då en tung sponsor hoppade av och Ola stod där med lång näsa. - Det var inget kul. Det mest tävlingsmässiga jag gjorde ifjol var att klippa gräset, erkänner Stenvall. I år kan inget stoppa honom. Han gör en mycket intressant start i en Hyundai, nykomling bland de nio bilmärkena i Division 1. Det blir spännande att se hur långt han och bilen räcker i dessa tuffa sammanhang. Division 2 har länge varit ett problem med tunna startfält och tveksam SM-värdighet. Nu har en total och ganska oväntat explosion skett. Fjolårets 12 bilar har växt till 20! - Helt underbart! Vi är några som kämpat i många år och hela tiden trott på den här klassen. Nu kommer belöningen. Jag tror att Division 2 har en mycket ljus framtid, både i Sverige och Europa, jublar Magnus Hansen, som vann tävlingen i fjol och dessutom plockade hem ett EM-silver. Många av de nya bilarna körs av debutanter i klassen, däribland några juniorer som nu tar chansen att knuffas med etablerade namn som Hansen, Ronny Larsson, Per Gustafsson och de duktiga norrmännen Harald Sachweh och Guttorm Lindefjell. Även i Division 2 kör man om en Märkes Cup. Här finns fem bilmärken på startplattan. Förra året försvarade Mikael Stark sitt guld i Super Nationell. Nu gör en rejäl sastning mot tredje raka i denna mycket breda klass. 36 bilar är anmälda, och det kryllar av förare med kapacitet att nå hela vägen fram. Ändå måste Stark betecknas som knapp favorit. - Jag har blivit mer mogen bakom ratten. Jag gör inte lika många taktiska misstag som tidigare, och förhoppningsvis ska jag utveckla den sidan ännu mer i år, berättar Micke. Ingemar Bjöörn är i vanlig ordning en av de hetaste utmanarna. Han har trimmat sin Volvo ytterligare, men utrustningen var inte lika unik som Bjöörn hade hoppats. - Nej, jag var väldigt stolt och självsäker ända tills jag såg Starks bil. Han har ju exekt samma grejer, suckar Bjöörn. Förklaringen var inte industrispionage utan helt enkelt att de båda förarna anlitar samma bilbyggare…

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078