23948sdkhjf

Bättre billacker på väg

Om några år kan bilägare se fram mot billacker som är tåligare, finns i fler kulörer och frestar mindre på miljön. Det är målet för ett nytt EU-projekt som leds av SP Sveriges Provnings- och Forskningsinstitut. Volvo Personvagnar och DaimlerChrysler är två av medintressenterna. Lackskiktet på en bil har främst två funktioner: Det ska skydda mot rost och ge bilen ett snyggt utseende. Men väder, vind och tuffa trafikmiljöer sliter hårt på bilens skyddande skal. Och lackerna påverkar i sin tur miljön, även om användningen av lösningsmedel har minskat rejält. Reptåligare lacker Biltillverkare och bilköpare lägger oerhört stor vikt vid lackens kvalitet. Kraven på bilens ytskikt ökar ständigt, både från miljö- och kvalitetssynpunkt. EU-projektet syftar framför allt till att bil- och färgtillverkare ska kunna få fram lacker som är tåligare än dagens. - Resultaten som vi får fram ska också användas för att korta ledtiderna för introduktion av nya lacker och för att minska miljöpåverkan, säger Magnus Palm, expert på ytkemi vid SP. Bland de främsta i världen SP räknas bland de främsta i världen när det gäller billackers väderbeständighet. EU-projektet, som löper över tre år och har en budget på 25 Mkr, innebär en rad provningar och tekniska utvärderingar av olika typer av lacker. I speciella laboratorier vid anläggningarna i Borås simuleras brännande sol, värme och surt regn kombinerat med användning av matematiska modeller. Testerna kommer också att kompletteras av utomhusprovningar i Florida.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078