Dags för South Swedish Rally
På fredag ger sig de 140 tävlande iväg på den tre dagar långa tävlingen South Swedish Rally. En tävling vars 200 kilometer grusvägar gör den tämligen unik i Europa. - Det finns inte många regioner där man kan få fram den här mängden tävlingsbara grusvägar. Det säger Lasse Mattsson, Trelleborg. - Men här, i hjärtat av Småland, finns det fortfarande rena drömvägar med hårt, fint grusunderlag och massor av krön och kurvor! Ett arrangemang av den här storleksordningen är gigantisk. Under tävlingsdagarna är ungefär 1.500 funktionärer i arbete och sammanlagt drar rallykaravanen fram utmed en 100 mil lång bana med allt vad som krävs av boende, serviceplatser, mat, bensin etc. Lasse Mattsson - som redan finns på plats i arrangörsstaden Växjö - har varit med i tävlingsledningen sedan arrangemanget startade i mitten av 70-talet. - Fast grusvägar har en nackdel också. Vi har t ex budgeterat 350.000 kronor för att ställa i ordning vägarna efteråt! - Det är dyrt att vara arrangör när man måste hyra en ambulerande idrottsplats.... Ny i arrangörsstaben är rallycross- och racingkändisen Christer Bohlin, Götene. Christer basar för det nya företag som ska försöka lösa rallyts ständiga problem - ekonomin. Christer - som bland annat var den som sjösatte racingcirkusen STCC på de svenska banorna för några år sedan - har aldrig jobbat med rally tidigare. Så han uttrycker sig lite försiktigt: - Efter tävlingen kan jag säga mer. Men jag har i alla fall upptäckt att rally är stort och att, för att använda företagsspråk, varunamnet South Swedish Rally är mycket starkt. Tävlingen består egentligen av två tävlingar - en internationell del med SM och EM-status och en nationell. Totalt handlar det om 140 bilar och hela SM-eliten finns på plats. Dessutom kommer ett 20-tal utländska förare. - Vi har inte fått några återbud ännu. Tvärtom har det tillkommit en del startande i Sydrallyt, den nationella tävlingen, säger Lasse Mattsson. En av förarna - favoriten i Lilla Grupp N, Per Gunnar Andersson från Årjäng - har dock haft en stressig vecka för att lösa sina problem. PG - en av landets mest lovande unga förare och medlem i juniorlandslaget - kraschade sin Renault i en tävling nyligen. Och man har jobbat febrilt för att hinna reparera: - Men nu har vi gett upp - vi hinner inte. Men vi ska köra ändå - vi har hyrt en Renault av en norsk förare!