23948sdkhjf

Dieselbilar fortfarande sämre för miljön

- Det finns inga generella miljöskäl som talar för att skatten på dieselbilar borde sänkas. Trots många framsteg är de allra bästa dieselbilarna ännu inte lika effektivt avgasrenade som bra bensinbilar. Det säger Calle Carlquist, chefredaktör på bilt Teknikens Värld testar regelbundet tillsammans med det fristående fordonsanalysföretaget Rototest AB i Rönninge nya personbilars avgas- och partikelutsläpp. Resultaten ges bland annat i form av ett miljöindex där bilar av olika storlek och med olika motortyp på ett rättvisande sätt kan jämföras. Partikelutsläppen är en faktor som allt mer kommit i fokus eftersom det är belagt att avgaspartiklar kan orsaka hjärt- och kärlsjukdomar, astma och caner. På tidningens miljöindexlista framgår att den allra bästa dieselbilen kommer först på 15:e plats av de 110 testade bilarna. De flesta andra dieselmodeller placerar sig långt ner på listan. Peugeots 607 HDi är särskilt intressant eftersom den har ett så kallat partikelfilter. Bilen får 112 i miljöindex och hamnar på 36:e plats i listan. Vid test av denna bil är det viktigt att ta hänsyn till den renbränning som sker av partikelfiltret när det blivit fullt med partiklar. När renbränning sker, företrädesvis vid högre motorbelastning (motorvägsfart) släpper denna i övriga fall mycket lågemitterande diesel ut partiklar som en högemitterande bensinbil (stort antal ultrafina partiklar). Detta faktum visar att Peugeots lösning med partikelfilter visserligen är ett stort steg mot mindre hälsovådliga dieselmotorer - bilen tilldelades Teknikens Världs miljöpris för två år sedan - men att lösningen inte räcker helt för att lösa partikelproblemet. - Det går inte att slå sig till ro, samhällets och kundernas krav på biltillverkarna måste vara att de tar fram motorer som inte producerar partiklar över huvud taget. Det räcker inte att, via lagstiftning eller tvingande konkurrensskäl, så många nya dieselmodeller som möjligt förses med partikelfilter, säger Calle Carlquist.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079