Hat trick för Honda-motorer
Än en gång vinner Honda flera kategorier i årets International Engine of the Year Awards. För tredje året i rad har Hondas hybridmotorer 2,0-liters S2000 och 1,0-liters Insight IMA (Integrated Motor Assist) vunnit sina respektive kategorier. Den senare vann även priset för bästa bränsleekonomi. Nya Civic Hybrid vann 1,0- till 1,4-literskategorin och nominerades dessutom till andra pris efter Insight-motorn i kategorin för bästa bränsleekonomi - ännu ett erkännande för Hondas hybridteknologi. Lika viktigt som antalet förstaplatser var vinstmarginalerna. Hondas S2000-motor fick nästan 30 procent fler röster än andrapristagaren (BMW:s 2-liters Valvetronic), medan Insightmodellens 1,0-liters IMA fick nästan dubbelt så många röster som den näst bästa motorn (1,0-liters Toyota Yaris). Och Civic Hybrid höll inte bara undan för fem konkurrerande dieselmotorer, utan drog även in 40 procent fler röster än tvåan PSA/Ford 1,4-liters diesel. Efter upprepade framgångar med Insight-motorn och en imponerande debut av bensin- och eldrivna Civic har Honda återigen rättfärdigat sitt beslut att satsa på hybridmodeller, säger Graham Johnson, ordförande för International Engine of the Year Awards och redaktör för tidskriften Engine Technology International, som sponsrar evenemanget. Att samma företag även producerar Honda S2000:s fenomenala motor på 120 hk/liter visar vilken omfattande kapacitet företaget besitter, tillägger han. International Engine of the Year Awards presenteras på Engine Expo 2002 i Stuttgart och är utan tvekan motorvärldens Oscars. En panel på 40 ledande motorjournalister från hela världen (däribland Jesse Crosse, Ken Gibson, Paul Gregory, Graham Johnson och Michael Scarlett från Storbritannien) röstar på de tävlande motorerna och delar ut poäng utifrån deras effektivitet, tekniska nivå, miljöegenskaper samt ´´ nog så viktigt ´´ deras vägegenskaper.