Unimog med grävaggregat
Att Unimog har svårslagna terrängegenskaper är välkänt. Men på Jönköpings Energi har man gått ett par steg längre än vanligt när det gäller att skapa bilar som verkligen tar sig fram överallt. När man beställde sina nya servicebilar för ledningsarbeten räckte det nämligen inte med 4-hjulsdrift, winsch och kran. De här bilarna har nämligen också fått ett avtagbart grävaggregat. De senaste årens vintrar har visat vilket sårbart samhälle vi lever i. Inte minst strömavbrott har ställt till det, och detta har gjort att kraftbolagen nu satsar hårdare än någonsin på att ha en beredskap för det värsta. På Jönköpings Energi har detta bland annat inneburit att man investerat i två av de mest extrema fordon som rullar på svensk väg idag, två välutrustade Unimog U400, som ska kunna reda ut de svåraste tänkbara nödsituationer man kan hamna i som kraftbolag. Förutom skräddarsydda skåp för verktyg och utrustning, så har de båda Mercedes-byggda Unimog-bilarna därför utrustats med en 12-meters Palfinger-kran med arbetskorg, samt en 5,4 tons winsch i fronten. Men skulle det vara riktigt tuffa jobb, eller riktigt svår terräng, så är det inget hinder. Bak på bilen sitter nämligen inget mindre än ett grävaggregat! Aggregatet styrs via trådlös fjärrkontroll, och klarar ett grävdjup på hela 3,9 meter!