Underleverantörer beroende av allianser
Allianser, som ökat i betydelse på grund av ett stigande antal fusioner och förvärv i branschen, anses vara en avgörande framgångsfaktor för underleverantörer till fordonsindustrin i Norden enligt en studie från Accenture. Studien pekar dock på ett antal nya utmaningar framöver, då det endast är ett fåtal leverantörer som har etablerade metoder för partnerurval eller hur de ska integrera och driva allianser. Resultaten visar att allianser redan idag är en viktig del i många leverantörers tillväxtstrategi och att förväntningarna är höga på att allianser ska ge god avkastning på investerat kapital: Två av tre företag anser att det är troligt att mellan 10 och 25 procent av omsättningen inom fem år kommer att komma från allianser, mot dagens 1-5 procent. Leverantörerna uppger att de främsta orsakerna till att etablera allianser idag är att kombinera kärnkompetenser (35 procent), få tillgång till nya kunder (17 procent) samt få möjlighet till större försäljningsvolymer (17 procent). 80 procent av leverantörerna uppger att den enskilt viktigaste parametern vid val av allianspartner är att partnern passar det egna företaget på en strategisk nivå. Två typer av allianser kommer att dominera marknaden; allianser som syftar till att dela på resurser och kostnader (till exempel allianser inom marknadsföring och försäljning), och allianser som är marknadsinriktade (till exempel allianser inom riskkapital, innovationer, distribution och kapacitet). Resultatet av studien visar att den första typen av allians spås öka med 153 procent på fem års sikt. Marknadsinriktade allianser, som idag är vanligare, spås öka med 78 procent inom samma period. Endast 6 procent av allianserna inkluderar idag en exitklausul, vilket kan leda till svårigheter för företag som inte får möjlighet att mäta och uppnå resultat från alliansen. - Marknaden kommer att utvecklas mot långsiktiga samarbeten där kärnkompetensområden stärks och utvecklas medan andra områden utkontrakteras på strategiska samarbetspartners, säger Mikael Persson, partner och ansvarig för Automotive-segmentet på Accent Studien har genomförts av Accenture i samarbete med Fordons Komponent Gruppen och kartlägger hur och i vilken utsträckning nordiska leverantörer samarbetar i allianser och om det är möjligt för företagen att nå kostnadseffektivitet och flexibilitet med bibehållen innovationskraft och oberoende. Studien genomfördes under 2001 genom intervjuer och enkät (svarsfrekvens 46 procent) från samtliga leverantörsled i Norden. Studien besvarades av 53 företag från ett tvärsnitt av fordonsindustrin. Svaranden var till 78 procent på VD-nivå.