Premiär för snabbare Audi A2
höga prestanda med låg förbrukning Snart går startskottet för den nya toppmodellen i A2-sortimentet: Audi A2 1,6 FSI accelererar från 0 till 100 km/tim på 9,8 sekunder. Bilen är byggd med aluminiumkaross och Audi Space Frame (ASF) och når en topphastighet på 202 km/tim. A2 1,6 FSI är samtidigt den första produktionsmodellen av Audi som drivs av en bensinmotor av nästa generation: Under motorhuven hittar man en 1,6-litersmotor med FSI-bensindirektinsprutning som ger hela 81 kW (110 hk) och ett vridmoment på 155 Nm. FSI-motorn på 1,6 liter uppvisar en anmärkningsvärd potential för bränsleekonomi tack vare tekniken med direkt bränsleinsprutning. Med A2 1,6 FSI kör man 100 kilometer på bara 5,9 liter Super Plus (98 oktan; total bränsleförbrukning enligt 1999/100/EG). Om man beaktar prestandavärdena och det väl tilltagna kupéutrymmet, med plats för upp till fem personer, är detta ett mycket lågt värde. Dessutom gör bensintanken på 42 liter det möjligt att köra hela 700 kilometer utan tankning, vilket kvalificerar A2 1,6 FSI som ett verkligt långdistansfordon. Ur teknisk synpunkt är den nya motorn i A2:an besläktad med den tävlingsmotor som tog Audi R8-racerbilarna till en dubbelseger i Le Mans förra året. Också här har kombinationen av högre kraft och lägre bränsleförbrukning bokstavligt talat legat till grund för ”Vorsprung durch Teknik”. Den lägre bränsleförbrukningen jämfört med de konventionella racingmotorerna innebar att bilarna kunde köra ytterligare ett varv innan de måste i depå för att tanka. FSI-motorer är allroundmotorer: de ger ett högre moment och mer kraft och är därför kännbart mer dynamiska och effektiva än motorer med konventionell direktinsprutning. De gör det dessutom möjligt att reducera bränsleförbrukningen med upp till 15 procent för serietillverkade bilar. Det är ett stort steg, som påminner om den revolution inom dieselteknologin som de TDI-motorer Audi utvecklade innebar. Även då lyckades man kombinera hög effekt och en betydligt reducerad bränsleförbrukning. A2 1,6 FSI erbjuder också föraren något annat positivt som ett resultat av den nya motorteknologin: Eftersom bilen klassats i avgaskategori EU4 uppfyller den också svensk miljöklass 2005. Denna nya medlem i A2-familjen, som kommer att börja serietillverkas under den första hälften av 2002, breddar Audis sortiment av A2-modeller till fyra. Utöver de två 1,4-versionerna med TDI och bensinmotor, som båda ger 55 kW (75 bhk), så ingår i sortimentet också en A2 1,2 TDI-version, som blev världens första femdörrars trelitersbil när den lanserades år 2001. A2 1,6 FSI beräknas nå den svenska marknaden under den tidiga hösten. Priset kommer