Strid i EU om gruppundantaget
EU-parlamentet vill skjuta upp införandet av nya regler för bilindustrin, det s.k. gruppundantaget. Men kommissionären Mario Monti, som lagt fram förslaget vill inte acceptera att beslutet skjuts upp. Monti vill att de nya reglerna skall börja gälla från den 1 oktober 2003. I torsdags röstade parlamentet om ett nytt betänkande om gruppundantaget. I betänkandet föreslås att införandet av nya regler för bilindustrin skjuts upp till år 2005. Omröstningen utföll med 287 röster för, 128 röster emot och 43 nedlagda röster dvs parlamentet gick på betänkandets linje om uppskjutning. Men denna votering är icke-bindande och kan bara ses som rådgivande. Det är EU-kommissionen som ensamt har befogenhet att avgöra när de nya reglerna skall införas. Och direkt efter omröstningen i parlamentet förklarade kommissionär Mario Monti att han inte accepterar ett uppskjutande. De nya reglerna för bilindustrin syftar till att anpassa Europas bilindustri till de europeiska konkurrensreglerna. I ett särskilt ändringsförslag framfördes att borttagandet av den s.k. lokaliseringsklausulen, som innebär att restriktioner för regional marknadsföring försvinner, tillsammans med införandet av ett selektivt distributionssystem mellan tillverkare och återförsäljare inte bör ske förrän 2005. Det nya systemet skall vara beroende av en utvärdering av kommissionen under 2005 om en sådan åtgärd verkligen är nödvändig för att uppfylla EU:s konkurrenslagstiftning, ansåg parlamentet. Om knappt sju månader, den 22 september 2002, upphör gruppundantagsförordningen för fordon att gälla. Europeiska kommissionen har presenterat ett förslag om att gradvis avreglera marknaden, konsumenterna ges större valmöjligheter och förhoppningsvis kommer fordonspriserna att minska. En allmän övergångsperiod på ett år föreslås, med andra ord till den 30 september 2003, innan de nya reglerna träder i kraft. Andra ändringsförslag rör förhållandet mellan service och försäljning, flermärkesförsäljning, reservdelar, avtal samt en tidtabell för de nya reglerna. Om återförsäljaren lägger ut serviceavtal på entreprenad anser utskottet att det är viktigt att denna service åtminstone bör omfatta en auktoriserad reparatör på samma ort eller i närheten av återförsäljaren. Detta tas därför upp i ett ändringsförslag. Ett annat förslag syftar till att tillverkarna bör ha möjlighet att begränsa antalet auktoriserade reparatörer. Andra ändringsförslag rör rättsliga garantier för att säkerställa konsumentens skydd. För att skydda återförsäljare så innebär ett ytterligare ändringsförslag inrättandet av en två-årsperiod för uppsägning av kontrakt med tillverkaren. Ledamöterna vill att tillverkarna skall betala en ersättning om en återförsäljare tvingats göra stora investeringar i en ny visningslokal och om dessa kostnader inte kan täckas till följd av ett uppsagt avtal.