Bilsäkerhet 3: ”Bakåtvänd bilbarnstol stänger av krockkudde”
Mercedes-Benz visar nu den första, bakåtvända bilbarnstolen med automatisk avstängning av passagerarkrockkudden. TOPSAFE är i bakåtvänt läge avsedd för barn upp till 13 kilo eller cirka 18 månaders ålder. Den är monterad på en vändskiva, som innehåller det BabySmart-system som stänger av krockkudden. Stolen kan vridas ett halvt varv så att den också kan användas framåtvänd av barn upp till 18 kilo eller cirka fyra års ålder. Med TOPSAFE bilbarnstol garanteras skyddet för såväl vuxna som barn. I stolens bas finns ett så kallat transpondersystem, BabySmart, som gör att krockkudden på passagerarplatsen fram stängs av när stolen placeras där. När stolen avlägsnas, återgår krockkuddesystemet för vuxna till normalläge. - Det är första gången säkerheten för barn och vuxna kan garanteras i lika hög grad, säger Doktor Rodolfo Schöneburg, ansvarig för passiv säkerhet inom Mercedes-Benz personbilar. I- och urkopplingen av passagerarkrockkudden sker automatiskt och föraren får information om systemets funktion via en indikeringslampa märkt AIRBAG OFF. Så länge BabySmart identifierar en bilbarnstol på platsen bredvid föraren lyser lampan. - Det är med stort nöje vi presenterar vår första bakåtvända bilbarnstol med automatisk krockkuddeavstängning här i Norden i allmänhet och i Sverige i synnerhet. Säker transport av barn i bil har länge haft högsta prioritet i den här delen av världen och de fyra nordiska ländernas fackjournalister har effektivt bidragit till att sprida kunskap om detta viktiga ämne, säger Doktor Rodolfo Schöneburg. Den nya bilbarnstolen - liksom Mercedes-Benz övriga bilbarnskyddsprogram - kan användas i både fram- och baksäte. Fram fästs TOPSAFE (både bak- och framåtvänd) med bilens original trepunktsbälte. Stolen kan fästas på samma sätt i baksätet. För att underlätta monteringen i baksätet är vändskivan till TOPSAFE försedd med gripklor som fästs i de ISOFIX-öglor som kan beställas till de flesta Mercedes-modeller (se lista). När TOPSAFE används för bakåtvänd montering hålls barnet på plats av ett Y-format trepunktsbälte (grenen och axlarna), när barnet åker framlänges utnyttjas bilens ordinarie trepunktsbälte. I samband med att stolen vänds från bakåtvänd till framåtvänd elimineras risken för felanvändning av Y-bältet genom att den låsförsedda grendelen försvinner ur stolen. BabySmart är ett kommunikationssystem utvecklat av Mercedes-Benz för att tillgodose säkerheten för såväl vuxna som barn. Sändar/mottagardelen är integrerad i passagerarsätets sittdyna och ser ut som en matta av finförgrenade kablar. BabySmart-systemet identifierar när ett original Mercedes-Benz bilbarnskydd med transponder placeras på stolen och avaktiverar i det läget krockkudden. Mercedes-Benz vill inte övergå till ett system där man överlåter på bilens förare/ägare att med hjälp av nyckel manuellt avgöra om passagerarkrockkudden skall vara aktiverad eller avaktiverad: - Det amerikanska trafiksäkerhetsmyndigheterna (NHTSA, National Highway Traffic Safety Association) har studerat felanvändningen med manuella system och kommit fram till att nio procent av barnen upp till ett års ålder åker bakåtvända med en aktiv krockkudde framför sig, motsvarande siffra för barn mellan ett och tolv år är 48 procent och 18 procent av de vuxna som åker fram har en avaktiverad krockkudde framför sig, säger Doktor Rodolfo Schöneburg. Behovet av speciella skyddssystem för barn i bil har länge varit känt för Mercedes-Benz. De regelbundna haveriutredningar som Mercedes-Benz bedriver sedan 1969 visade i ett tidigt skede att en fjärdedel av barnen ådrog sig svåra skador så länge det använde vuxnas skyddssystem, företrädesvis bilbälten, medan endast elva procent av barnen i bilbarnstol skadades.