23948sdkhjf

Bilsäkerhet 1: Mer teknik ger säkrare bilar

Efter att ha utvecklat krock- och körsäkerheten till dagens nivåer, inleder Mercedes-Benz nu nästa fas inom ämnet säkerhet. Genom att sammanställa och bearbeta alla elektroniska signaler som styr anti-låsbromsarna (ABS), anti-spinn (ASR) och anti-sladd (ESP) kan framtida bilar ställas in för ett eventuellt haveri. Tiden mellan att ett nödläge uppstår och att en olycka inträffar, används till att förbereda de åkande på ett sådant sätt att befintliga skyddssystem utnyttjas maximalt. Mercedes-Benz kallar tidsluckan för PRE-SAFE, preventiv säkerhet, och den är oftast flera sekunder lång, medan dagens passiva skyddssystemen måste reagera på krockvåldet inom tusendelar av en sekund. Det är med erfarenheter från bland annat företagets egna haveriundersökningar som Mercedes-Benz nu påtar sig rollen som pionjärer inom det område som ligger mellan aktiv och passiv säkerhet. - Analyserna visar att i två tredjedelar av de undersökta fallen, föregicks olyckan av en förhållandevis lång period som hittills inte använts till att mildra effekterna av det verkliga haveriet, säger Karl-Heinz Baumann, expert på framtida säkerhetssystem inom Mercedes-Benz personbilar, och han fortsätter: - En katt som tappar fotfästet, intar under fallet en kroppsställning som skyddar den mot skador vid islaget mot marken. På motsvarande sätt kan en framtida bil ändras från komfort- till skyddsläge. Men alla nödlägen slutar inte med fullbordad katas Det första nivån för PRE-SAFE är sensibilitet, känslighet. Indikationer på annalkande fara gör att krockkuddar och bältessträckare kan aktiveras tidigare och beroende på omständigheterna. Nästa nivå handlar om att hålla de åkande på plats så att de inte hamnar i ett ofördelaktigt läge på grund av en hård inbromsning eller motsvarande. Just detta är ett typexempel på hur krockprov i laboratoriemiljö inte pekar på någon ökad skaderisk medan haveriundersökningarna visar att skyddssystemen inte alla gånger hinner används till sin fulla potential i trafikolyckor. Skillnaden är att dockorna alltid sitter i exakt rätt skyddsläge (in position) tills bilen träffar barriären, medan passagerare sitter eller hamnar i olika ställningar (out of position) i samband med ett skarpt läge. En nödbromsning kan få passagerarna att kastas framåt och töja ut bältet så mycket att bältesförsträckaren inte kan kompensera för slacket och en sladd kan få passagerarna att delvis ramla ur bältet, till och med hamna utanför krockkuddens utbredningsområde. PRE-SAFE kan också användas till att positionera de åkande med hjälp av sätena. Genom att resa upp ryggstödet och höja upp framkanten på sittdynan hamnar de åkande i ett läge som gör att bälten och krockkuddar kan göra bäst nytta. Med hjälp av utökad polstring, som aktiveras av PRE-SAFE, förbättras de åkandes skydd mot skador ytterligare. Exempelvis kan panelens undersida förses med ett underglidningsskydd i form av en rörlig knäram. Motsvarande lösning kan användas i dörrpanelerna så att utrymmet mellan de åkande och det inträngande föremålet ökas. Genom att systemet är rörligt, stjäl det ingen plats i viloläge. Det är också möjligt att ändra bilens form för att förbättra skyddet för de åkande. En möjlighet som studeras är att skjuta fram stötfångaren så att deformationszonen på bilen förlängs, vilket kan översättas med att våldet på de åkande minskar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.048