Audi kan skriva historia på Le Mans
Efter månader av förberedelser stundar snart allvaret. Den 15 juni arrangeras 24-timmarsloppet på Le Mans för 70 gången. För Audi, som vunnit loppet två år i rad, är detta årets viktigaste race. Den franska uthållighetsklassikern drar till sig blickar från hela världen. Förra året bevittnades loppet av 2 500 journalister och närmare 200 000 åskådare. Audi har förberett sig för denna höjdpunkt minutiöst. Teamet har genomgått ett 30 timmar långt uthållighetstest på Magny-Cours i Frankrike, höghastighetstester på Audis testbana och ett tvådagars depåtest i närheten av Ingolstadt. Det nästan 100 man starka teamet, som leds av Dr Wolfgang Ullrich, chef för Audi Sport, har inte lämnat något åt slumpen. Allt för att kunna uppnå det ambitiösa målet att vinna Le Mans för tredje året i rad. Skulle Audi lyckas med att detta skrivs ett nytt kapitel i motorsportens historia. Till dags dato är det enbart en handfull tillverkare som lyckats vinna Le Mans tre år i rad, vilket gör att de tagit hem trofén för gott. Frank Biela, Tom Kristensen och Emanuele Pirro, de två senaste årens segrande trio, kan också skriva motorsporthistoria nästa helg. Aldrig förr har det hänt att samma förar-line up vunnit loppet tre år i rad. Vissa modifieringar Audi ställer också upp med två andra team. De totalt tre deltagande Audi R8-bilarna har modifierats sedan förra årets tävling. För att få ett lägre luftmotstånd har vissa justeringar av bilarnas bakre vinge gjorts. - Vi har gjort en del förändringar på bilen och vi har ett fantastiskt team med motiverade förare. För att uppnå denna historiska seger hoppas jag också på att vi ska ha lite tur, så att vi kan köra de 24 timmarna utan allvarligare problem, säger WoAudi förväntar sig också att ha en stor fördel gentemot konkurrenterna genom användandet av FSI-teknologi. FSI-motorerna användes redan under förra årets Le Mans-lopp och tack vare lägre bränsleförbrukning kan antalet stopp för bränslepåfyllning minskas. FSI-teknologin, som för övrigt i år introduceras i Audis serietillverkade bilar (A2 och A4), gör att man kan köra nästan ett extra varv av den 13,88 kilometer långa banan på en tank. FSI-motorn ger samtidigt en högre effekt, särskilt på lägre varvtal, är mer responsiv och har ett högre toppvridmoment.