Bilvärldens toppar träffas i Göteborg
Flera av den internationella fordonsindustrins största namn kommer till Svenska Mässan i Göteborg i slutet av juni. Detta trots att VISE, Vehicle Industry Suppliers Expo, som skulle ägt rum då, har senarelagts. VISE&VIBEX, fordonsindustrins stora forum, som arrangeras vartannat år på Svenska Mässan i Göteborg, var planerat till 25-27 juni i år. Som tidigare meddelats beslutade Svenska Mässans ledning för drygt en månad sedan att senarelägga halva evenemanget, mässan VISE. Beslutet föranleddes av det svåra konjunkturläget, som gör att arrangörerna inte kunde garantera en tillräckligt hög kvalitet på mässan. Trots att VISE alltså inte äger rum samlas ändå stora delar av Europas och övriga världens fordonsindustri i Göteborg i slutet av juni. VIBEX, som arrangerar affärsmöten mellan underleverantörer och fordonstillverkare, går som planerat. 90 underleverantörer och 20 köparföretag har anmält sig. 1 250 möten är schemalagda. - Konjunkturläget gör att volymen ungefär halverats jämfört med förra gången, år 2000. Men vi har ändå nått klart över den kritiska massan, säger Leif Norlin, projektledare för VIBEX. - Dessutom är kvaliteten hög. Jag har hört omdömet en ovanligt stark köparbild från några av de större köparföretagen. Parallellt med VIBEX arrangeras två världskongresser på Svenska Mässan: Automotive News Europe Congress (23-25/6) och Telematic Systems 2002 (26-27/6). Den första kongressen, i regi av den ledande branschtidningen Automotive News, går för sjätte gången (för första gången i Sverige) och har på kort tid blivit världsledande. Konjunkturläget står förstås på programmet, liksom förändrade produktions- och distributionssystem, m. m. En rad koncernchefer/VD från den internationella fordonsindustrin finns på talarlistan: Jean-Martin Folz, Peugeot Citroën, Giancarlo Boschetti, Fiat, Martin Leach, Ford Europa, Carl-Peter Forster, Opel, Peter Augustsson, Saab Automobile, Leif Johansson, AB Volvo, Hans-Olov Olsson, Volvo Car Corporation, Lars Westerberg, Autoliv, José Maria Alapont, Delphi Europa och Pierre Lévi, Faurecia. Dessutom deltar flera andra ledande företrädare: dr Norbert Reithofer, BMW, Thierry Dombreval, Toyota, Fritz Hinterberger, Porsche, dr Hans Gerhard Seeba, Volkswagen, Joachim Schmidt, Daimler Chrysler, Paul Besancon, Renault och Douglas DelGrosso, Lear Corporation. Telematic Systems 2002 arrangeras av branschorganet Telematics Update och är den första internationella kongressen som ägnas åt att utforska telematiksystem, olika typer av trådlösa telekommunikations- och navigationssystem för bilar. Branschbedömare tror att hälften av Europas bilar kommer att vara utrustade med telematiksystem redan år 2005. Alla nyckelpersoner inom branschen, en rad forskare och andra experter deltar på kongressen.