Volvo utökar – ”Flash” kör i Europa redan i år
Volvo förstärker nu sin närvaro i ETCC-mästerkapet med en tredje bil. Bilen kommer att drivas av det svenska teamet Flash Engineering med stöd från Prodrive i England. Först ut tillsammans med de nuvarande ETCC-förarna Rikard Rydell/James Hanson blir Jens Edman, som kör den svenska ETCC-tävlingen på Anderstorp den 30 juni. Sedan blir det Jan ”Flash” Nilsson som tar över ratten i de tyska respektive belgiska deltävlingarna. Volvos samarbete med det svenska professionella teamet, Flash Engineering, fortsätter och expanderar. Under den gångna veckan fattades ett beslut om att teamet ska få driva en tredje Volvo-bil i några av de återstående ETCC-tävlingarna i år. - Det är mycket roligt att Flash Engineering fått förtroende att köra EM redan i år, säger en mycket nöjd Christian Dahl, teamchef på Flash Engineering. - Vi har anställt folk och byggt upp verksamheten med mål att nå Europa år 2003. Att vi får göra det redan nu betyder väldigt mycket, fortsätter Dahl. Volvo har valt ut två förare till de tre tävlingarna. Den forne STCC-föraren Jens Edman inleder i en nybyggd S60-bil på Anderstorp om tre veckor. Jan ”Flash” Nilsson har fått förtroende i de två följande tävlingarna på Oschersleben och SPA. - ETCC är framtiden för Jan Nilsson. Ett drömscenario är att både köra STCC och ETCC nästa år och att då få komma ut och känna på motstånd och banor redan i år är otroligt viktigt för mig och teamet, säger Jan Nilsson. - Jag började min fysträning i februari med siktet inställt på ETCC nästa år och har nu ett bra självförtroende. Jag har också jobbat mycket mentalt för att vara förberedd på den nystartade och prestigefyllda serien så jag känner mig väl förberedd inför uppgiften. Att Flash Engineering utgett sig för att vara rustade för att kunna inleda en Europasatsning redan i år bekräftade de snabbt. Endast 12 timmar efter beslutet satt nyanställd personal på väg till Volvos fabriksteam i England, Prodrive, för att bygga en komplett och tredje ETCC-bil. - Att vi kan få jobba med en ETCC-bil i år är väldigt lärorikt med tanke på att STCC-reglementet nästa år kommer att vara det samma som i ETCC, säger Christian Dahl och fortsätter: - Det här är givetvis ett stort steg för Flash Engineering och framförallt i rätt riktning. Flash Engineering fortsätter att expandera helt enligt planerna, avslutar Christian Dahl. Vad gäller Volvos val av team var det inte ett relativt lätt beslut. - Att låta Flash Engineering driva en tredje bil känns självklart för oss eftersom teamet är oerhört professionellt och håller hög internationell standard, säger Volvos motorsportchef i Sverige, Alexander Murdzevski och fortsätter: - BMW har åtta bilar med i serien och Alfa Romeo har sex. Jag har förståelse för att det är svårt att hoppa in så här mitt i säsongen, men jag har fullt förtroende för att Flash Engineering kommer att representera Volvo i Europa på bästa sätt. ”Flash” blir nu stallkamrat med gode vännen Rickard Rydell och hans kollega James Hanson. - Jag och Rydell jobbar väldigt bra ihop och har jag har stor respekt för hans kunnande. Vi har också blivit goda vänner så jag är övertygad om att det blir bra, säger ”Flash”.