VW om framtida transporter
Lätta last- och skåpbilar med stor kapacitet. Det är ett segment inom transportsektorn som växer i Europa. Utvecklingen kommer att gå samma väg i Sverige. Distributionssystemen i städer och tätorter står inför en förändring. Utrymmes- och miljöhänsyn kommer att leda till samma utveckling i Sverige som redan skett i övriga Europa: Den tunga trafiken leds bort från städernas centrala delar; i stället angör de ett system av terminaler I terminalerna bryts lasterna ned till enheter om lägre än sex tons vikt, och därifrån går transporterna in mot städerna med mindre, lätta, tysta och miljöanpassade transportbilar. – Utvecklingen går emot en tydligare separation mellan lätta och tunga lastbilar, säger Urban Erdtmann, VD för Svenska Volkswagen AB. – EU:s krav på avgasrening skyndar på den utveckling som redan innebär bland annat söndagsförbud för tunga fordon i städer och tätorter i Europa. Också nya krav på bullernivåer har lett till att exempelvis sophämtning numera på många håll – även i Sverige – hanteras av lätta lastbilar av Volkswagen Transporter- och LT-typ. Att utvecklingen mot mindre distributionsbilar håller på att nå Sverige visas inte minst av att Volkswagen Lastbilar och bussar nu kan erbjuda ett antal intressanta specialvarianter av bilar i Transporter- och LT-programmen. Dessa lätta lastbilar är vidareutvecklade av det tyska företaget Spier för ökad användbarhet och flexibilitet i fråga om anpassning till verksamheter inom närdistributionsområdet. Byggd med ett Volkswagen LT46-chassi med dubbelhytt som grund, erbjuder semitrailerversionen en lastvilt som är jämförbar med en 7,5-tions lastbil. Semitrailern finns alternativt som skåp, med kapell och med skjutbart kapell. Genom en viktbesparande konstruktion i aluminium är lastvikterna höga; i skåpversion är maxlasten 3 135 kilo, med kapell 3 100 kilo. Volkswagen LT46 med semitrailer från Spier får – trots sin stora lastförmåga och lastvolym – köras med BE-behörighet. Lägre tyngdpunkt för säkrare transporter, bara 430 mm:s inlastningshöjd (normalt 830 mm), maxlast mellan 1 200 och 1 300 kilo och en lastvolym på hela 17,4 kubikmeter. Detta erbjuder Volkswagen Transporter Pick-up i låglastarutförande – klassens lättaste grundbil med 3,5 tons totalvikt (B-körkort). Grundbilen är försedd med Volkswagens 2,5-liters TDI-motor på 102 hk/75 kW samt förstärkta bromsar och förlängda spegelarmar. Till denna grund lägger Spier en skåpkonstruktion med 30 mm tjocka väggar och tak i en ram av aluminium, baklucka av aluminium, plywoodgolv och innerbelysning. – Erfarenheten visar att dagens gods oftare består mer av volym än vikt, säger Sten Larsson, ansvarig för Volkswagen Lastbilar och bussar vid Svenska Volkswagen AB. – Låglastaren är speciellt lämpad för transporter av modernt gods som datorer, kopiatorer och annan elektronisk utrustning med relativt hög vikt och skrymmande emballage av wellpapp och frigolit. Bilen är lätt att lasta i och ur, och lastvolymen alltså hela 17,4 kubikmeter. Ett flexibelt lastutrymme för ordning och reda och en mellandörr till lastutrymmet från hytten – Volkswagen LT 35 Skåp med Spiers hyllsystem förenklar i hög grad vardagen för exempelvis budbilsförarna, samtidigt som den innovativa konstruktionen med mellandörr både ökar säkerheten i arbetet och komforten.