23948sdkhjf

FSI-teknologi hjälpte Audi till trippelseger

Med en suverän trippelseger inför 220 000 åskådare säkrade Audi AG igår en plats i Le Mans-historien. Audi är den femte tillverkaren som vunnit världens tuffaste motortävling med samma team tre gånger i rad – och den första som gjort ett äkta hat trick under de senaste 20 åren. Audis fabriksförare Frank Biela, Tom Kristensen och Emanuele Pirro skrev också motorsporthistoria: De är den första besättning förare hittills som vunnit Le Mans tre gånger i en följd. – Med den här segern blev en dröm förverkligad, säger Dr Wolfgang Ullrich, chef för Audi Sport. Vi vann tack vare att hela teamet och våra nio förare gjorde ett storartat jobb. Våra bilar gick som klockor under 24 timmar, trots höga temperaturer. De få tekniska problem vi hade löstes på kortast möjliga tid. Vinnarbilen tillbringade knappt 20 minuter i depån. Vi har verkligen uppnått något stort. Audis triumf i denna uthållighetsklassiker, som arrangerats sedan 1923, var ännu en demonstration av devisen Vorsprung durch Technik (Försprång genom teknik) och en imponerande kombination av hastighet och driftsäkerhet. Under hela den 5 120 kilometer långa sträckan var de tre Infineon Audi R8-bilarna, utrustade med 610 hk starka FSI-motorer, snabbast av alla. Audi tog ledningen redan från start och släppte den sedan aldrig ifrån sig under loppet. Från den sjätte timmen låg Audis tre fabriksbilar i täten. Och Tom Kristensen satte nytt varvrekord med nästan fyra sekunder. Totalt klarade vinnarbilen av 375 varv – sju fler än rekordet från år 2000. Många punkteringar Trots den övertygande trippelsegern blev den sjuttionde upplagan av Le Mans inte någon promenadseger för Audi-förarna. Varmt och fuktigt sommarväder gjorde loppet till en stor utmaning för såväl människa som teknik. Loppet utvecklade sig också till en tillställning med ovanligt många punkteringar, som kostade tid och sargade karosserna på Infineon Audi R8-bilarna. Att punkteringarna inte ledde till några allvarligare konsekvenser berodde på ett system som utvecklats av Audi och däckleverantören Michelin. Systemet varnar föraren om trycket i ett däck minskar. Punkteringarna inverkade också på det slutliga resultatet för de tre Infineon Audi R8-bilarna. Men, liksom under de två senaste åren, hade Frank Biela, Tom Kristensen och Emanuele Pirro återigen den nödvändiga turen på sin sida. De tog ledningen under lördagskvällen, de gjorde inte ett enda misstag – och slutligen kunde de säkra sin tredje, historiska seger på Le Mans. – Vi hade verkligen ett kraftigt tryck på oss inför loppet. Alla sade till oss att de ville att vi skulle bli historiska, säger dansken Tom Kristensen. Det har vi lyckats med – och för mig handlar det här om en dröm som blivit verklighet. Audi R8-bilen är fantastisk. Trots att den går att köra så hårt så håller den. Den är unik och en otrolig racingbil. Och killarna i teamet är också fantastiska. Jag har vunnit alla mina fyra Le Mans-lopp med Team Joest. Fantastisk serie Rinaldo Capello, Johnny Herbert och Christian Pescatori nådde en andraplats, strax före nykomlingarna Michael Krumm, Philipp Peter och Marco Werner – som lyckades nå en pallplats under sitt allra första lopp med en R8-bil. Med denna trippelseger fortsätter Audi Sport Team Joest sin fantastiska vinnarserie under 24-timmarsloppet på Le Mans: sedan debuten 1999 har teamet alltid lyckats få samtliga bilar i mål. För tredje gången i rad har Team Joests bilar lämnat alla konkurrenter bakom sig. 2000 och 2002 vann Audi trippelsegrar. Och under förra årets kraftiga regn lyckades båda R8-bilarna lägga beslag på de två förstaplatserna. Kundteamet, Audi Sport Japan Team Goh, nådde också en fin sjundeplats trots en olycka under kvalet och ett byte av kylare under loppet. Infineon Audi R8-bilarna drivs av direktinsprutade FSI-motorer. Denna teknologi finns numera även tillgänglig i serietillverkade bilar från Audi. – Överföringen av teknologi från racingbanan till serieproducerade bilar är mycket intensiv hos Audi. FSI-teknologin är ett mycket bra exempel på det, säger Dr. Martin Winterkorn, koncernchef för Audi AG. 24-timmars på Le Mans 2002, slutresultat 1. Biela/Kristensen/Pirro (Infineon Audi R8) 375 varv 2. Capello/Herbert/Pescatori (Infineon Audi R8) -1 varv 3. Krumm/Peter/Werner (Infineon Audi R8) -3 varv 4. Wallace/Leitzinger/van de Poele (Bentley) -13 varv 5. Beretta/Lamy/Comas (Oreca-Judd) -16 varv 6. Sarrazin/Montagny/Minassian (Oreca-Judd) -16 varv 7. Ara/Dalmas/Katoh (Audi R8) -17 varv 8. Lammers/Hillebrand/Coronel (Dome-Judd) -24 varv 9. Taylor/Angelelli/Tinseau (Cadillac) -30 varv 10. Bouillon/Lagorce/Bourdais (Courage-Peugeot) -32 varv

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078