Skärpta krav om bilbälten ökar barns säkerhet inom EU
EU:s transportministrar har beslutat ändra i ett tidigare direktiv (91/671/EG) i syfte att öka den obligatoriska användningen av bilbälten i alla fordon som redan har sådana och att föreskriva användandet av godkända anordningar för att spänna fast barn. Förslaget gäller fordon under 3,5 ton. Genom förslaget försvinner tidigare undantag från bältesanvändning och krav ställs på att skyddsutrustning för barn ska bli obligatorisk. Enligt förslaget kommer även användningen av bakåtvända barnstolar i framsätet att förbjudas om inte krockkudden har satts ur bruk. Befintliga säkerhetsbälten ska även användas av förare och passagerare i bussar och lastbilar. - Jag är mycket glad över att förslaget om bilbälten nu har antagits, säger näringsminister Björn Rosengren i en kommentar. Bilbältet är ett av de viktigaste skydden mot skador när ett fordon krockar. Det är därför viktigt att användningen av bilbälTransportministrarna har länge diskuterat en näraliggande och angelägen fråga, nämligen skärpta krav på bilbälten i bussar över 3,5 ton. Under det svenska ordförandeskapet våren 2001 nåddes en förlikning om det s.k. bussdirektivet, som sedan antogs i oktober. Enligt det direktivet ska det finnas tvåpunktsbälten på alla platser i bussar över 3,5 ton utom på de platser som inte har något säte framför sig. De platserna ska istället vara utrustade med trepunktsbälten. I Sverige kommer bestämmelserna i direktivet att genomföras genom att Vägverket ändrar i sina föreskrifter. Vägverkets ambition är att kraven ska kunna genomföras redan den 1 januari 2004. - Idag finns krav på att bilbälten skall användas i de bussar som är försedda med bilbälten. Det finns många sådana bussar på marknaden. För mig är det självklart att man använder sådana bussar som skolskjutsar. Jag förväntar mig nu snarast ett förs