Nya Opel Meriva : Innovativ, mångsidig och kompakt
Den är mångsidig på ett smart sätt, rymlig och snygg i kombination med kompakta yttermått – möt nya Opel Meriva, som gör debut på bilsalongen i Paris i slutet av september. Tillverkningen i Opels fabrik i Zaragoza, Spanien, beräknas starta tidigt 2003. Nykomlingen är konstruerad för att upprepa Zafiras framgång i segmentet under zafirasegmentet. De båda monocab-bilarna, Meriva och Zafira, erbjuder optimal flexibilitet i fråga om passagerar- och lastkapacitet utan att stolarna behöver tas ur bilen. Där den större Zafira – med sitt Flex7-stolssystem – kan ta sju åkande i tre stolsrader, rymmer nya Opel Meriva fem åkande i två stolsrader. Tack vare Merivas nya stolssystem kan de bakre stolarna justeras individuellt för maximala utrymmen och komfort. Nya Meriva erbjuds inledningsvis med diesel- och bensinmotorer i storlekar mellan 1,6 och 1,8 liter (55 kW/75 hk till 92 kW/125 hk). Dess mest framträdande egenskap är det revolutionerande baksätessystemet. Zafiras lillebror i femsitsig konfiguration har tre sittplatser i baksätet. Förvandlad till tvåsitsig i baksätet blir Meriva (i likhet med föregångaren, Concept M-studien, som presenterades på bilsalongen i Genève i mars) en ovanligt rymlig fyrsitsig bil, där alla åkande har lika mycket plats för både axlar och ben som i en mellanstor sedan. Med några enkla handgrepp kan den som behöver mer lastutrymme skjuta de två bakre stolarna framåt, var och en för sig, eller fälla undan dem helt. Den mittre sittplatsen stuvas undan helt i denna konfiguration. Det smarta utrymmeskonceptet är grundat på erfarenheten som visar att kompaktbilar oftast används av bara en eller två personer samtidigt och ytterst sällan av fyra. Grund för Opel Merivas ovanliga flexibilitet är ett axelavstånd på 2 630 mm, som är nästan lika stort som Zafiras (2 694 mm). Skillnaden i totallängd är mer framträdande: 4 042 mm långa Meriva är 27,5 cm kortare än sin storebror. ”Med Meriva tar vi ett stort steg mot vårt mål att öka andelen av innovativa bilkoncept i vårt modellutbud till 40 procent,” säger Opels Chairman och Managing Director, Carl-Peter Forster. ”Precis som Zafira kommer Meriva att definiera att nytt marknadssegment för Opel, och därigenom att demonstrera vårt varumärkes fräscha sätt att tänka bil och dess kreativa styrka.” Samtidigt fyller den nya modellen luckan mellan Agila och Zafira, båda ledande i sina segment på den tyska marknaden liksom mycket framgångsrika i Sverige. ”Meriva lägger en ny accent till Opels designspråk,” säger Hans H. Demant, Executive Director, Engineering. ”Den bygger helt uppenbart vidare på den förstklassiga interiörfinishen i nya Vectra, och den visar att våra ingenjörer spelar en världsledande roll i fråga om packning eller bästa sättet att använda innerutrymmena.” ”Meriva blir en spännande tillökning i Opel-familjen och därmed ett effektivt verktyg för våra återförsäljare i kampen om högre marknadsandelar, säger Peo Nilsson, VD för Opel Sverige. Meriva-konceptet har utvecklats av Opels International Technical Development Center (ITDC) i Rüsselsheim och av GM do Brasils Design and Engineering Center i Sao Paulo. De två modellvarianterna motsvarar kraven på respektive marknader och skiljer sig åt i fråga om drivlinor, sittplatser och komponenter såsom interiörmaterial och utrustning. Chevrolet Meriva kommer att tillverkas i den brasilianska Sao Jose dos Campos-fabriken och lanseras i augusti 2002.