Miljöpris till Volvo-gjuteri
Den internationella gjuteriorganisation WFO, World Foundrymen Organization, har beslutat tilldela Volvos Skövdegjuteri sitt nyinstiftade miljöpris ”Environmental Award 2002” för utvecklingen av en ny gjutprocess som bidrar till att minska miljöpåverkan från produktionen såväl som från de färdiga lastbilsmotorerna. – Det är mycket glädjande att vårt miljöengagemang med omfattande investeringar i avancerad teknikutveckling uppmärksammas i ett så här stort sammanhang, säger Leif Hultman, chef för Volvo Powertrain i Skövde. Den nya gjutmetoden FPC (Future Process for Casting) innebär att smältans stelning påskyndas genom att gjutformen placeras i en vattenkyld stålbehållare, en s k kokill. Runt hälften av den energi som tillförs vid gjutningen kan därigenom återvinnas. Samtidigt minskar åtgången på formsand, eftersom formen kan göras mindre. – Vi sparar gjutsand med FPC-metoden, beroende på gjutstycke kan besparingar ända upp till 70 procent uppnås. Den nya metoden ger oss dessutom tekniska möjligheter att på sikt kunna minska risken för luktstörningar i gjuteriets omgivningar, berättar Sven-Erik Dahlberg, utvecklingschef vid Volvo Powertrains gjuteri i Skövde, som lett arbetet med den patenterade processen. Gjutning med FPC-metoden gör det möjligt att höja gjutgodskvaliteten samtidigt som vikten på de gjutna detaljerna kan sänkas. - Det ger i sin tur en lägre bränsleförbrukning och minskar utsläppen, vilket förstås också stärker Volvos konkurrensförmåga, berättar Sven-Erik Dahlberg vidare. I dagsläget används FPC-metoden för gjutning av cylinerhuvuden till Volvos 9-litersmotorer samt en del av 12-litersmotorerna. Man har till en början investerat 100 MSEK i en ny produktionslinje med en kapacitet av 6000 ton per år (att jämföra med den totala kapaciteten, ca 84000 ton/år, som gör gjuteriet till norra Europas största i sitt slag). – Målet på sikt är att allt fler detaljer ska gjutas med den nya metoden, som utan tvekan gör skäl för sitt namn, säger Sven-Erik Dahlberg. WFOs miljöpris kommer att delas ut i Sydkorea den 24 oktober. Volvo Powertrains gjuteri i Skövde är norra Europas största gjuteri. Här gjuts hälften av allt gråjärn i Sverige – främst cylinderblock och cylinderhuvuden, bromstrummor och bromsskivor samt svänghjul. Gjuteriet är dessutom ett kompetenscenter för Volvokoncernens motorutvecklare och är aktiv medlem av den Svenska Gjuteriföreningen, som i sin tur är medlem i WFO, World Foundrymen Organization. Miljöpriset WFO Environmental Award delas ut för första gången i samband med WFO:s 65:e världskongress i Kyongju i Sydkorea den 20-24 oktober 2002. Organisationen har medlemmar i 35 länder. I tävlingsbestämmelserna sägs att priset ska tilldelas den som svarat för en föredömlig miljöinsats och utgjort ett gott exempel för andra gjuterier. En enig jury utsåg Volvo Powertrain till pristagare för ”verkligt innovativa insatser vid utveckling av den nya gjutprocessen FPC”. Sedan 1995 har man vid Volvo Powertrains gjuteri i Skövde arbetat med att utveckla nya material och metoder som gör det möjligt att möta allt hårdare krav på produkternas egenskaper. Traditionellt gjutgods har för låg hållfasthet för att klara av de kraftigt höjda förbränningstryck som krävs. FPC-metoden ger starkare material och nya utvecklingsmöjligheter. Många andra motortillverkare arbetar med utveckling av kompaktgrafitjärn som är starkare men mer resurskrävande än vanligt gråjärn. Volvo arbetar även med detta material som ett utvecklingsalternativ. FPC-processen med sin stabila form förväntas även vid tillverkning av kompaktgrafijärn ge tillverkningsfördelar. Råvarorna i gjutningen består till 97 % av järnskrot. Formsanden används minst 10 gånger innan den deponeras. Med traditionell gjutning åtgår ca 0,5 kg råsand per kilo gjut-gods, att jämföra med 0,15 kg med FPC-metoden. Energivinsterna med den nya metoden är avsevärda. Den återvunna energin från gjutningen av ett enda cylinderhuvud räcker t ex till att värma 400 liter vatten från fryspunkten till kokning. Den nya patenterade tekniken togs i drift vid Skövdegjuteriet i slutet av 1999. Kapaciteten uppgår i dagsläget till 6000 ton per år, men kommer successivt byggas ut.