Corvette 50 år
Som en markering av Corvettes 50-årsjubileum lanserar Chevrolet en unik specialupplaga av den legendariska amerikanska sportbilen. Jubileumsmodellens exteriör lyser av sin jubileumsröda lackering och champagne-färgade lättmetallfälgar med specialemblem. Den har också skifferfärgad interiör och ”50th Anniversary”-logotyper på karossen samt broderade emblem på stolarna och golvmattorna. Paketet omfattar även det nya ”Magnetic Selective Ride Control”-systemet, tillgängligt som tillval på övriga bilar av årsmodell 2003. Specialupplagan blir tillgänglig som coupé och convertible. Den kommer att erbjudas endast under ett år och i begränsad omfattning. Lanseringen i Europa sker under hösten 2002. Magnetic Selective Ride Control i Corvette-utförande ger ännu mer precisa köregenskaper, särskilt vid snabba manövrar i höga hastigheter. Det innovativa systemet arbetar med järnets magnetiska egenskaper för kontinuerlig anpassning till vägen och kördynamiken. Så här fungerar det: Vätskan i stötdämparna innehåller mikroskopiskt små metallpartiklar. Om informationen från hjulsensorerna, styrningen eller bromsarna säger bilens dator att dämpningskrafterna behöver anpassas, sänder den elektriska strömmar till elektromagnetiska spolar. Dessa är placerade på var och en av Corvettes stötdämpare och avger genast ett magnetfält. Detta arrangerar metallpartiklarna i förutbestämda strukturer och förändrar på så sätt vätskans flödesegenskaper. Detta tillåter variation av dämpningen upp till 1 000 gånger per sekund på vart och ett av hjulen – för oöverträffad kontroll. Magnetic Selective Ride Control samarbetar med ABS-bromsarna och antispinnsystemet och säkerställer därigenom maximal balans och bästa möjliga bromsegenskaper även på dåliga vägar och underlag med varierande friktionskoefficient. Denna nya teknologi är exklusiv för produkter från General Motors. Kraftutvecklingen och ljudet från Corvettes berömda ”small block”-motor är unika. V8-motorn på 5,7 liter utvecklar 253 kW/344 hk vid relativt låga 5 400 rpm och ett maximalt vridmoment på 483 Nm vid 4 200 rpm. Corvette accelererar från noll till 100 km/h på bara 4,7 sekunder (med automatlåda: 5,1) och drar måttliga 12,1 liter per 100 kilometer (automat). Motorkraften förs till bakhjulen via en sexstegad manuell växellåda eller en elektroniskt styrd fyrstegsautomat. I stället för att vara kopplade direkt till motorn, är båda växellådorna placerade i ett transaxelarrangemang på bakaxeln. Eftersom själva motorn är monterad nära bilens mitt, är viktfördelningen mycket nära det idealiska 50 procent på varje axel. Corvettes ställning som högpresterande sportbil med ovanligt hög åkkomfort hänger också samman med dess sofistikerade hjulupphängningar med dubbla bärarmar. Chevrolet innehar patentet på Corvettes syntetiska konsolfjädrar, som är tvärmonterade fram och bak. De är mycket lättare än stålfjädrar och monterade mot chassit via gummiisolerade bussningar. Corvette finns tillgänglig som coupé med borttagbar mittre taksektion eller som convertible. Det senare taket täcker hela ramen och utestänger ljud. Corvettes attraktiva och super-aerodynamiska kaross av glasfiberförstärkt kompositmaterial är monterad på en stålram med hydroformade sidobalkar och en lådformad mittunnel. Corvettechassits golv utgörs av paneler av en högavancerad kompositkonstruktion. Utrymmet mellan aluminiumlagren är fyllt av absorberande balsaträ, som effektivt isolerar bort ljud och vibrationer från kupéutrymmet. Bland de tekniska höjdpunkterna i det omfattande utrustningspaketet återfinns head-up-displayen. Den kompletterar de analoga instrumenten och visar information om bland annat motorvarvtalet på vindrutan. Detta betyder att föraren inte behöver ta ögonen från vägen för att kontrollera hastigheten – ett avgörande bidrag till den aktiva säkerheten. Andra tekniska höjdpunkter är Driver Information Center som ger precis och omedelbar information om bilens driftsförhållanden. Detta system finns med flera språk.