23948sdkhjf

STRO-möte i Oslo

Torsdagen den 13 juni höll STRO sitt årliga möte i Norge. Mötet arrangerades som vanligt tillsammans med Dekkimportørernes Forening i Norge. Dekkimportørene bjöd även alla deltagare på lunch. Mötet var välbesökt trots en del andra arrangemang samma dag och journaliststrejk i Norge. Hroar Braathen från Dekkimportørene hälsade alla välkomna och STRO:s ordförande Halvard Nilsson från Continental fortsatte med att berätta om STRO:s historia, nuvarande organisation och styrelse. Han fortsatte med att gå igenom de alla de reglementen och direktiv som råder för däck och fälgar inom EU/ECE. Torsten Johansson berättade om de nordiska reglementena och här hade mötet en intensiv debatt om de norska bestämmelserna. Han fortsatte med att göra en jämförelse av tolkningarna på helfordonsgodkännandet (70/156/EEC) i de nordiska länderna. Även här kom diskussionen igång. Reidar H. Svendsen från Vegdirektoratet berättade om de nya regler som kommer för sikring av køretøj på vinterføre. Tunga fordon, oavsett ursprungsland, kommer att få krav på att medföra kätting och 3 mm minsta mönsterdjup kommer att krävas för alla fordon under vintern. RS fortsatte med att berätta om den undersökning av gamla vinterdäck som Vegdirektoratet gjort hos VTI tillsammans med det svenska Vägverket. En viss tveksamhet inför konklusionerna rådde. John B. Jacobsen berättade om de svar han givit på någon förfrågan från Vegdirekoratet. Han följde upp med att berätta om den omfattande utbildningsverksamhet för däckmontörer han bedriver i Norge. Utbildningen är mycket omfattande infattar även avslutande prov med examen. Nilsson redogjorde för STRO:s (och alla däckfabrikanter) skäl för att alltid montera bästa däcket bak. Här hade mötet en del frågor men de flesta var övertygade om att STRO har rätt i denna rekommendation. Nils Granroth visade Nokians system för däcktryckskontroll under färd, Road Snoop. Systemet är en komplett kontroll av samtliga fyra hjul och larmar både vid en obetydlig tryckförlust och vid en hastigare sådan. Systemet finns att köpa i hela Norden. H. Braathen, Norsk Dekkretur, visade hur långt man kommit med insamling av uttjänta däck i Norge. Systemet omfattar numera alla typer av däck och man har 4000 hämtplatser i Norge. Avsättningen för restprodukterna verkar inte bli något problem. De används till allt från uppvärmning till vägbyggnation. Ulf Wallin från Michelin jämförde däckens prestanda i förhållande till vilken hastighetssymbol, profilförhållande eller slitagegrad de har. Man kan inte säga att ett däck är bättre än det andra utan avgörande för resultatet är vilken egenskap man sätter högst. Komfort mot undanmanöver, miltal mot grepp etc. Man kan inte få allt eftersom däcket hela tiden är en kompromiss mellan olika egenskaper. Einar Aasen från Fundo Wheels visade för de församlade olika orsaker till varför ett hjul kan lossna. Den vanligaste orsaken är att anläggningsytorna på fälg och nav inte är rena. Smuts, rost eller färg är dom största bovarna. En lättmetallfälg är mycket känsligare för detta än en plåtfälg eftersom materialet i LM-fälgen är stumt. H. Braathen avslutade genom att ge sin syn på däcktester i tidningar. Han menade att tidningarna inte alltid tar hänsyn till de förhållanden som råder i landet när man köper in tester som är gjorda utomlands. han gav exempel på tester där bil/däck-kombinationen varit olaglig, tester där de däck som testats inte finns att köpa i Norge och tester av sommardäck där däcken fått höga poäng för is och snögrepp. Även om man köper tester från andra tidningar bör man anpassa dem till de förhållanden som råder i landet. Annars får inte konsumenten den rätta informationen. Vissa tidningar är mycket serösa medan andra inte verkar vara intresserade av att ge konsumenten den riktiga informationen. Mötet menade att STRO borde kunna hjälpa dessa tidningar med stöd och hjälp. Någon önskade att man hade någon form av kvalitetssäkring av tidningstester. TJ menade att STRO redan har en mycket god kontakt med många tidningar och STRO skall arbeta för att göra den bättre. Mötet avslutades av Hroar Braathen som tackade deltagarna för deras engagemang och de nyttiga diskussionerna. Han hälsade även alla välkomna till nästa års möte som troligen kommer att hållas vid en annan tidpunkt. Torsten Johansson

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063