Mjuk ventilteknik revolutionerar stötdämpning
Revolution för bilkörningen. Det väntas blir resultatet när aktiv stötdämpning, CES -Continuously Controlled Electronic Suspension börjar införas på personbilar. Det färdigutvecklade systemet för aktiv stötdämpning är nu klart för lansering på bred front. Körsäkrare bilar med bättre komfort där bilens vägegenskaper hela tiden anpassas under körning blir resultatet. Flera biltillverkare ligger i startgroparna för att införa den nya dämpartekniken som nu blir ekonomiskt tillgänglig. Hen-digheten bakom det nya systemet är en liten datorstyrd hydraulisk ventil som hela tiden reglerar dämpamas hårdhet. Ventilen är mycket snabb och bygger på den mjuköppnande teknik som utvecklats och patenterats av Öhlins. Aktivt styrd stötdämpning innebär att bilens egenskaper kontinuerligt anpassas efter en rad olika faktorer under körning. Resultatet blir en bil med egenskaper som kan variera över ett brett område där bilens karaktär hela tiden justeras efter körförhållandena. - Man får helt enkelt en bil med vägegenskaper som spänner över hela registret från riktigt potent sportbilsdämpning till bekvämaste landsvägskomfort a la limousine, berättar Henrik Johansson, ansvarig för CES-systemet på Öhlins Racing AB. Vi, i likDet aktiva stötdämparsystemet är uppbyggt av i huvudsak tre delar: mätsensorer, datorenhet och elektriskt styrda stötdämpare. just regleringen av dämpama är hernligheten bakom CES-systernets funktion.