23948sdkhjf

Två deltävlingar kvar i Rally-SM

Nu drar det ihop sig till final i SM-serien i rally 2002. Bara två tävlingar återstår: Rejmerallyt i Linköping den 6-7 september och Rally Sandviken i Sandviken två veckor senare, dvs den 20-21 september. Men det räcker inte med det. De närmaste veckorna drar en formlig kavalkad av toppförare genom Östergötland. Först ut är T-turen i Motala redan nu på lördag den 10 aug. Då passar massor av toppförare på att testa östgötavägarna, som bjuder på final i Supermästerskapen 2002. Sedan kommer Mästarmötet på Himmelstalund i Norrköping. Den tävlingen körs mitt i veckan - onsdagen den 21 aug - och bara 40 förare tillåts starta, samtliga toppförare. - Vi kör 20 förare i 4-hjulsdrivna bilar och 20 i 2-hjulsdrivna, säger Magnus Jansson, Norrköping. Som glatt räknar upp några av deltagarna: Mats Thorszelius, Dick Wicksell, Eddie Hörbing, Jari Saarinen, Erik Eken och Tobias Johansson, Martin Hjelmar, Per Johansson, Timo Houvinen, Per Gunnar Andersson osv... Och som om det inte vore nog finns en chans till i Östergötland innan Rejmerallyt drar igång. Då (24 aug) handlar det om klassiska Stenbocksrundan med start och mål i Boxholm. Men- över till SM som hittills i år bjudit på idel rafflande tävlingar med massor av täta, tuffa dueller både totalt och i klasserna. Tidigare har inte alla klasser kört alla deltävlingar. Men i de tävlingar som återstår i SM-serien ingår samtliga SM-klasser, dvs även JSM och RM för Grupp H-förare. Det är med andra ord lika bra att färska upp minnet över hur det ser ut i de olika tabellerna inför de två återstående SM-tävlingarna. Mats leder Stora Grupp A Värstingklassen Stora Grupp A leds av Mats Jonsson, veteranen och titelförsvararen från Vålberg i Värmland. Mats har fått kämpa hårt i den här sevärda klassen där bilarna är fyrhjulsdrivna, turbomatade och accelererar från 0 till 100 snabbare än en Formel 1-bil. Teamet har dock bevisat sin styrka - trots diverse tekniska problem har Mats och codrivern Johnny Johansson vunnit tre av de fyra första deltävlingarna med sin gamla, välanvända Ford WRC.. Fortfarande är dock segern inte i hamn - både Mats Thorszelius, Almunge MK i en Toyota WRC och Subaru-föraren Dick Wicksell, SMK Uppsala (som båda delar andraplatsen) har teoretist chans att snuva Mats på segern. Mest realistiskt är dock att de två upplänningarna får slåss om silvret. Se upp för östgöten Micke Lindqvist som bara jagar tätt bakom! Stora Grupp A: 1) Mats Jonsson, Forshaga MC, Ford WRC, 57 p, 2) Mats Thorszelius, Almunge MK,Toyota WRC och Dick Wicksell/Fransson, SMK Uppsala, Subaru WRC, vardera 36, 4) Micke Lindqvist, SMK Östgöta, Mitsubishi Gr A, 26. Vinterspecialist toppar Lilla Grupp A Lilla Grupp A är samlingsnamnet för tre biltyper: Grupp A med 2 eller 1,6 litersmotorer plus nya, internationella Super 1600. Det innebär olika poängskalor vilket gör klassen svårtippad. Bäst hittills är dock vinterspecialisten Stefan Jonsson i en udda bil - en Seat Kit Car. Vännäs-föraren som jagas av en av seriens verkliga publikfavoriter - Per Johansson från Trollhättan, som hanterar en annan udda bil - en Saab 9-3 Kit Car. Både Stefan och Per har vunnit två tävlingar var - men Per åkte av och bröt i South Swedish Rally, vilket gjort att han halkat efter i poängskörden. Något som kan vara ödesdigert för Per, eftersom alla deltävlingar räknas... Bakom de här tre slåss de tre toppförarna i 1600-klasserna - Mattias Aronsson, Gislaved, Stoffe Nilsson, Hässleholm och Andreas Eriksson, som tävlar för Nynäshamns-klubben MK Speed - om bronset. Lilla Grupp A: 1) Stefan Jonsson, Vännäs MK, Seat F2 Kit Car, 72, 2) Per Johansson, SMK Trollhättan, Saab F2 Kit Car, 56, 3) Mattias Aronsson, NARC Anderstorp, Peugeot Super 1600, 46, 4) Stoffe Nilsson, Hässleholms MK, d:o, 42, 5) Andreas Eriksson, MK Speed, Ford F1 Kit Car, 35, 6) Per-Arne Sääv, VÖMK Skänninge, VW F2 Kit Car, 25. Veteraner i Stora Grupp N Stora standardvagnsklassen (4-hjulsdrift och turbo, men mest standardkomponenter) toppas av två ärrade veteraner: Stig-Olov Walfridsson, Karlstad och Kenneth Bäcklund, Vara. Kenneth är titelförsvarare, men hade inledningsvis svårt att komma överens med bilen, som är ny för året. Nu funkar allt som det ska och Kenneth åker fortare än någonsin. Men också Stig-Olov har höjt tempot och frågan är om Kenneth har någon riktig chans att ta in de poäng som fattas... Bakom de här två kommer ett helt koppel, nya, snabba duktiga förare stormande - klassen har fått många tillskott det senaste året. JVM-stjärnan Daniel Carlsson från Säffle är för närvarande trea, men missar åtminstone finalen i Sandviken, som krockar med Junior-VM i San Remo. Andra unga, duktiga förare som utmanar veteranerna är bl a Patric Carlsson, Nyköping, Patrik Malteskog, Norrköping,Tobias Johansson, Ludvika och Oscar Svedlund, Karlstad. Stora Grupp N: 1) Stig-Olov Walfridsson, MK Ratten, Mitsubishi, 54, 2) Kenneth Bäcklund, Vara MK, d:o, 37, 3) Daniel Carlsson, Säffle MC, d:o, 35, 4) Patric Carlsson, SMK Nyköping, d:o, 34, 5) Patrik Malteskog, Norrköpings MK, d:o, 23, 6) Tobias Johansson, Ludvika MS, d:o och Oscar Svedlund, Karlstad MC, d:o, vardera 21. Duell i Lilla Grupp N SM-seriens största klass är Lilla Grupp N (2-hjulsdrivet och max 1400 alt 2000 cc motorer). Här slåss två dominanter om samma guld. Storfavorit efter vintersäsongen var superlöftet Per Gunnar Andersson från Årjäng som inledde med två raka segrar i 2-litersklassen. Men sedan har det mesta gått på tok för PG, som för närvarande ligger trea i tabellen på sina 40 poäng. Leder gör i stället suveränen i 1400-klassen, Tobias Söderqvist från lilla Årsunda i Gästrikland. Tobias har varit snabbast i minsta motorklassen (N1) i alla SM-tävlingarna hittills. I och för sig hinner inte N1-förarna med de betydligt snabbare N2-bilarna, men de 60 poäng Tobias skrapat ihop räcker i alla fall till en ledning som är svår att rubba. Två N1-vinster till för Tobias och han gör precis som N1-kollegan Roger Andersson förra året: han kniper guldet framför näsan på N2-förarna. Simon Johansson, Per Gunnar Andersson, Billy Johansson, Daniel Hoffman m fl som kör 2-liters N2-bilar kommer förmodligen att få slåss om silver - men kan tappa till N1-utmanarna Rickard Karlsson och Jonas Ericsson... Lilla Grupp N: 1) Tobias Söderqvist/,AMF Årsunda, VW Polo N1, 60 p, 2) Simon Johansson, Ydre MK Renault Clio N2, 41, 3) Per-Gunnar Andersson, Årjängs MK, d:o, 40, 4) Rikard Karlsson, Katrineholms MK, VW Polo N1, 39, 5) Jonas Ericsson, Kolsva MS, Citroën N1, 37, 6) Billy Johansson, Säffle MC, Renault Clio N2 och Daniel Foffman, SMK Linde, Peugeot 306 N2, vardera 36 p. Omvänt i Junior-SM I de två SM-tävlingar som kördes i vintras har förarna i N2-klassen också kunnat tävla om Junior-SM - om de haft åldern inne vill säga. Och juniorerna är snabba - i princip handlar det om samma förare i Junior-SM som i Senior-SM! Eftersom vintertävlingarna i N2-klassen dominerades av PG Andersson så är det han som toppar tabellen, 9 poäng före Tobias Söderqvist. Så även om Per Gunnar missar segern i Stora SM så har han chansen att ta guld i alla fall... JSM: 1) Per-Gunnar Andersson, 40 p, 2) Tobias Söderqvist. 31, 3) Simon Johansson, 29, 4) Daniel Hoffman, 24, 5) Tony Lundgren, Ludvika MS, Suzuki, N1, 22. Ännu en Walfridsson i RM Också i klassen för äldre bilar (Grupp H) slåss man om Guld. Dock inte om SM-guld utan om RM (RiksMästerskap). Sedan Bilsportförbundet sänkte statusen för Grupp H-klasen har den tunnats ur. Men den är fortfarande se- och hörvärd, eftersom det handlar om rejält trimmade tvåhjulsdrivna bilar. David Walfridsson från Torsby i Värmland (jodå, han är släkt med Stig-Olov och övriga berömda, värmländska Walfridssöner) toppar tabellen före regerande svenske mästaren på isbana, Michael Wikström från Boden. RM Grupp H: 1) David Walfridsson, MK Ratten, Volvo, 24 p, 2) Michael Wikström, NMS Boden, Opel, 20, 3) Peter Hellström/, MK Kopparberg, Opel och Peter Ågren, Jämtlands MK, Toyota, vardera 15 p.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.069