Renault lanserar ny Kangoo konceptbil
Renault presenterar en ny konceptbil - Kangoo break’up - på mässan för SUV- och fyrhjulsdrivna fordon i Val d’Isère, Frankrike 10–18 augusti 2002. Det nya fyrhjulsdrivna fordonet, som är byggt på Kangoo-plattformen, utvecklar idén om det öppna fordonet ämnat för utomhusaktiviteter. Renault Kangoo har sedan den introducerades 1997 ständigt förnyat sig (4x2, 4x4, passagerarbil etc) och den har blivit mycket omtyckt av människor som vill ha en praktisk och funktionell bil. Kangoo breakup har designats och utvecklats på Kangoo-plattformen med utgångspunkt i Renaults forskning om öppna fordon. Den är ämnad för utomhus- och äventyrsaktiviteter som cykling, skidåkning, skärmflygning och vindsurfing. Trots att Breakup är längre är den precis lika lättkörd som Kangoo. Den är utrustad med en bensinmotor på 1.6 l, 16V med en effekt på 110 hk samt med 17-tums aluminiumfälgar. Den höga markfrigången och den permanenta fyrhjulsdriften är ytterligare egenskaper som gör den till ett perfekt terrängfordon. Dessutom löper skyddslister runt hela karossen. Med Kangoo har Renault visat att innovation är en av hörnstenarna. Konceptbilen Kangoo breakup fortsätter enligt den traditionen med smart design och praktiska detaljer. Taket och karossens sidopaneler kan öppnas i bakänden så att bilen blir lika mångsidig som en 106-liters pickup. Breakup tar fram den funktionella, flexibla sidan av Kangoo genom sitt användbara och mångsidiga lastutrymme. Det har aldrig varit så enkelt att frakta ”mountainbikes”, surfingbrädor och skidor. Pickup-delen av bilen stängs med svängdörrar som kan öppnas upp till en vinkel på 90° åt båda håll (utåt eller inåt), vilket gör det möjligt att lasta i föremål i alla storlekar och former, till och med sådant som inte får plats inuti bilen. Ett multifunktionellt fästsystem, patenterat av Renault, som består av två klämmor på golvet och två remmar ovanför bakfönstret gör det till en barnlek att frakta cyklar. Klämmorna, som är en del av golvet, fortsätter mot utsidan av bilen så att de blir till stöd för bakhjulen för två cyklar, medan framhjulen fästs med remmarna ovanför bakfönstret. Systemet fullbordas av två sidoarmar inuti bilen till vänster och höger om de bakre stolparna. De kan vikas ut och användas till att fästa ramarna i och hålla cyklarna stabila. De innehåller även ett stöldlås. Kangoo breakup utvecklades för friluftsaktiviteter. Därför lanseras den samtidigt som en konceptcykel från Renault Sport, särskilt utvecklad av Renault Design, med lättmetallram som ger ett sportigt utseende. När du inte använder den ute i naturen passar den bra in i bilens lastutrymme. Det här sättet att frakta cyklar på har också fördelen att nummerplåten inte döljs. De bakre stolparna av stål har gjorts ihåliga så att Kangoo-formen behålls och för att ge plats åt bakljusen. Den fördjupade formen på de två bakre sidofönstren ger flera praktiska utrymmen. En annan praktisk detalj är att det finns lastutrymmen i sidodelarna. På den högra sidan finns det till och med en liten löstagbar resväska med lås där du kan förvara värdesaker. En elstyrd ruta delar av kupén och pickup-delen och släpper in extra ljus i bilen. Nedanför rutan finns ett extrahjul. Kangoo breakup har en rymlig och välkomnande inredning med fem säten och två skjutdörrar precis som standardmodellen av Kangoo. Men nykomlingen utmärker sig med klädsel i ett nytt, stryktåligt material; behandlad fleece. Materialet är mycket bekvämt och lätt att rengöra. Breakup har ett stort soltak i glas. Det är uppdelat i två delar av tvärbalken och sträcker sig över hela fordonet. Ljuset strömmar in i kupén och resan blir en härlig upplevelse. Navigeringssystemet Carminat ser till att hålla dig på rätt väg.