Åkeriförbundet hårdsatsar på trafiksäkerhet
Svenska åkeriförbundet satsar offensivt på trafiksäkerhetsarbetet de kommande åren och utpekar trafiksäkerheten som näringens enskilt viktigaste fråga. Förbundet har tillsammans med de förtroendevalda satt ribban för arbetet historiskt högt. Andelen bältade lastbilsförare ska vara i nivå med privatbilisterna 2004. Minst. Det är bara en av de tuffa målsättningar som Svenska åkeriförbundet har satt upp för trafiksäkerhetsarbetet de kommande åren. Målsättningarna återfinns i en avsiktsförklaring för svensk åkerinäring som Svenska åkeriförbundets styrelse antog i juni och som också presenterats för förbundets årsmöte i Göteborg. -- Avsiktsförklaringen är startskottet för ett långsiktigt arbete med trafiksäkerhetsfrågorna, förklarar Sören Andersson, ordförande i Svenska åkeriförbundet, och pekar ut trafiksäkerheten som den enskilt viktigaste frågan under de kommande åren. Forum driver på Fröet till det offensiva och proaktiva trafiksäkerhetsarbetet som nu inleds såddes i vintras när Åkeriförbundet samlade närmare ett hundratal förtroendevalda åkeriföretagare under en heldag på Eurostop utanför Stockholm för att diskutera vad näringen skulle kunna göra åt situationen. - Enigheten var total och de församlade åkarna önskade i många fall sätta ribban för arbetet högre än vad vi själva vågade säger Jan Sandberg, vd i åkeriförbundet och den som ledde mötet på Eurostop. Mötet gav ordförandena i respektive forum i uppdrag att utarbeta en avsiktsförklaring för svensk åkerinäring beträffande trafiksäkerhet. Och avsiktsförklaringen som ordförandena återkom med är inte blygsam. Minst 75 procent av fordonen i yrkesmässig trafik ska omfattas av en fastställd trafiksäkerhetspolicy 2004. Andelen fordon och förare som inte har anmärkningar avseende hastighet, kör- och vilotider, alkohol och droger, lastsäkring och överlast ska kontinuerligt öka. Och som tidigare nämnt; år 2004 ska andelen bältade förare i fordon som bedriver yrkesmässiga godstransporter på väg vara minst i nivå med privatbilisterna år 2004. Det senare är en utmaning som heter duga, mätningar visar att i dag använder endast cirka en fjärdedel – högt räknat - av lastbilsförarna bilbältet. -- Vi vet att vi har satt ribban högt, men det var den allmänna uppfattningen att vi skulle vara tuffa i målsättningarna. Tiden är mogen för det, säger åkeriförbundets vd Jan Sandberg som också betonar att yrkesförarnas beteende påverkar andra trafiJan Sandberg uppmanar den som vill anta utmaningen att komma på öppningskonferensen på Elmia den 22 augusti – Trafiksäkerhet – vem vill anta utmaningen? - för mer information. På konferensen medverkar både åkeriföretagare och folk från andra organisationer, såsom Vägverkets generaldirektör Ingemar Skogö och NTF:s nye vd, Monica Öhman.