Lastbilen Renault Mascott säljs genom Volvohandeln
Lastbilen Renault Mascott lanseras som komplement till Volvoprogrammet i Sverige. Renault Mascott skall distribueras genom 15 av Volvos lastbilsåterförsäljare, som därigenom kan erbjuda marknaden lastbilar från 3,5 till 16 tons totalvikt och däröver. Leveranserna startar i början av 2003. Försäljningen kommer att få sin tyngdpunkt inom distributionscentra i landet. Renault Mascott, med totalvikter på 3,5 till 6,5 ton, lämpar sig för lätt distribution, kommunal service och anläggningskörning. Renault Mascott har ram, hytt med motorhuv, axlar, dubbelhjul och fjädring som på en större lastbil. Detta gör bilen mycket flexibel och påbyggnadsvänlig. Hytten erbjuder bra sikt genom en stor, välvd vindruta. Bilbältena kan kompletteras med airbags. Hytten har deformationszon. Skivbromsar finns som standard på fram- och bakaxeln. ABS är standard i Sverige. Renault Mascott kommer till Sverige med en ny 2,8-liters dieselmotor på 106, 125 och 146 hk. Motorn har variabel turboladdning, elektronisk direktinsprutning, common rail och ett högt vridmoment vid låga varv. De manuella växellådorna har fem eller sex växlar. Marknadspotential Den svenska marknaden för små lastbilar av Renault Mascotts typ, d v s rambyggda lastbilar med separat hytt, ligger på ca 6.700 enheter per år. Volvo Lastvagnar Sverige fokuserar med Renault Mascott främst på det övre segmentet 5,5 – 6,5 ton i denna klass. Service även för tyngre Renault Samtidigt med introduktionen av Renault Mascott i Volvohandeln kommer även service att erbjudas Renaults övriga lastbilstyper som rullar på svenska vägar.