Renault/Nissan ökade sin försäljning 2002
Den sammanlagda försäljningen av Renault och Nissan uppgick till 5.139.505 enheter under 2002 – en ökning med 2,9 % jämfört med 2001. Nissans försäljning uppgick till 2.735.530 fordon medan Renault svarade för 2.403.975 enheter. Renault-Nissan-alliansens gemensamma marknadsandel över hela världen blev 9,1 % (4,2 % för Renault och 4,9 % för Nissan). Detta innebär att Alliansen rankas bland världens 5 ledande biltillverkare. Renault-gruppen sålde 117.088 fordon under namnet Renault Samsung Motors (en ökning med 64 %) och 57.775 Dacia-bilar (+5,1 %). Försäljningen av Nissans lyxmärke Infinity ökade med 26,3 % till 94.880 enheter. Kommersiell samverkan inom Alliansen förbättrade resultaten för såväl Renault som Nissan inom många regioner i världen och hjälpte även dessa tillverkare att expandera sina verksamheter på nya marknader. Alliansens försäljning i Europa uppgick sammantaget under 2002 till 2.301.268 enheter. Renault och Nissan har numera gemensamma support-organisationer för försäljningen i Frankrike, Storbritannien, Spanien, Italien, Schweiz, Holland och Tyskland. Dessa organisationer har skapats för att optimera försäljning och service som erbjuds vid de separata försäljningsställena för Renault och Nissan i dessa länder. Under 2002 började Nissan marknadsföra skåpvagnen Interstar, som är baserad på Renault Master, liksom Primastar en annan lätt skåpbil som kommer ur modellerna Renault Trafic/Opel Vivaro. I oktober förra året startade Nissan tillverkningen av vissa versioner av detta fordon i sin Barcelona-fabrik. Dessutom kommer Renault Kangoo att börja säljas med Nissan-emblem under 2003. Renaults försäljning i Mexiko ökade till 15.677 enheter under 2002 – från endast 3.616 enheter 2001. Denna starka försäljningsökning berodde främst på Clio- och Scénic-modeller-na som numera produceras vid Nissans fabriker i Mexiko. Samtidigt hade Renaults för-säljningsorganisation i landet förstärkts genom samarbete med Nissans återförsäljarnät. Nissans försäljning i Mexiko ökade samtidigt med 11,1 % till 211.648 enheter I Brasilien ökade Nissans försäljning från 1.554 enheter under 2001 till 4.412 enheter under förra året. Renault importerar Nissan-produkter till Brasilien och tillverkar även Nissan Frontier (King Cab), som även utsågs till Truck of the Year, vid sin fabrik i Curtitiba. I Korea ökade Renault Samsung Motors sin försäljning av modellerna SM3 och SM5 med 65 % jämfört med 2001. Modellerna härstammar från Nissan-modellerna Sylphy och Maxima. Fabriken i Busan utnyttjar Nissans produktionsteknologi. Även i Australien och Taiwan ökade Renaults försäljning genom samarbete med Nissan och en utveckling av märkets försäljningsorganisationer i båda länderna.