Flash kör Volvo tvåbilsstall i STCC
I år blir Jan ’Flash’ Nilsson större än någonsin! Han vill ha revansch i STCC, imponera i den europeiska motsvarigheten ETCC. Dessutom skall han driva och utveckla sitt tvåbilsstall, där han får Magnus Krokström från Kinna som stallkompis - Jag känner starkt för den här satsningen och hoppas vi skall kunna visa att svensk barnracing är riktigt bra, även i ett internationellt perspektiv, säger Jan ’Flash’ Att Volvo lagt ned sin tävlingsavdelning kan man inte ens ana när Jan ’Flash’ Nilsson håller show. I hemstaden Karlstad på förmiddagen och i Stockholm på eftermiddagen. Volvo är med på racerbanorna precis som vanligt. Dessutom mer svenskt än någonsin i en satsning kallad ’Made in Sweden’ - Ifjol utvecklades bilarna av engelska Prodrive under vintern har utvecklingen flyttats till Sverige, säger ’Flash’. Fortfarande finns Volvos tävlingsavdelning med i bakgrunden. Just nu arbetar tre tekniker från Göteborg i Janne ’Flashs’ verkstad i Karlstad. Stallet har också full tillgång till fabrikens vindtunnel och sticker inte under stol med att de arbetar på uppdrag av Volvo. Jan ’Flash’ Nilsson skall driva ett tvåbilsteam i svenska STCC med sig själv och Magnus Krokström från Kinna som förare. - Målet är att vinna STCC, lovar Flash, 2-faldig STCC-mästare, som ifjol tappade titeln efter en förarglig fortkörning i depån vid finalen på Mantorp. Han fortsätter: - I år är det första året på länge som vi har likvärdigt eller bättre material än de andra STCC-teamen Men det räcker inte för ’Flash’. Nytt för året är European Touring Car Championship, ETCC, där han hoppas vinna privatcupen och ta Volvos första seger i ETCC. I detta mästerskap tävlar även Richard Rydell för ett italienskt Volvoteam. - Men det är STCC som har högsta prioritet. ’Flash’ fortsätter: - Vi ser satsningen på lång sikt, jag har jobbat med Volvo sen 1992 och ser inget slut. Hoppas göra det ännu bättre nästa år. Men han skall inte bara köra två mästerskap om 17 tävlingar, stallet har också flyttat hem utvecklingsarbetet av bilarna till Sverige. Jan ’Flash’ är 42, har fru och tre barn, hur skall han orka? - Från och med idag åker kostymen av. Nu handlar det om fysisk och psykisk uppladdning samt full koncentration på körningen. Resten tar andra hand om. Detta är det häftigaste jag någonsin gjort. - Jag blir bara hungrigare och hungrigare, och allt blir bara roligare. Teamet har tio heltidsanställda, utöver de två förarna. Jan ’Flash’ sticker dock inte under stol med att budgeten är begränsad. - Vi har kanske samma budget som några av stallen. Skrillanden är bara att vi handlar i kronor medan de betalar med Euro. Bilarna är Volvo S60, som redan ifjol kördes i ETCC, men som är nya i STCC som i år har nytt reglemente. - STCC blir mycket intressant i år. Sju bilmärken och alla kan vinna tävlingar. En extra sporre för Jan ’Flash’ Nilsson är STCC:s värmländska övervikt. Halva startfältet drivs från Värmland och dessutom bor två av hans värsta konkurrenter runt hörnet, Örebro, nämligen Fredrik Ekblom, Audi och Richard Göransson, BMW. - Richard Göransson och BMW är största hotet. Han har Formel 1-kompetens, skolad i England och det är väldigt kul att han kommer till STCC. Det har blivet något av en tradition att Volvo tar fram nya talangfulla förare och sätter som stallkompis till rutinerade Jan ’Flash’. I år blir det Magnus Krokström med en bakgrund i folkrace, rallycross och sen tre år tillbaks i racing och STCC. Efter två år i Audi debuterade han i Volvo ifjol och nu blir han stallkompis med ’Flash’ - Jag tror jag kan vara med och retas med de stora pojkarna, säger Magnus. Magnus Krokström, 38, tävlade och drev eget team ifjol. - Nu har jag fått fantastiska resurser, men mina mått mätt. STCC startade den 3-5 maj i Falkenberg, då har Jan’ Flash’ Nilsson redan avverkat två lopp i ETCC som startar den 6 april i Barcelona.