Duktiga juniorer i Rally-SM
Visst finns det en framtid för svensk rallysport. Just nu har vi inga förare i VM-toppen. Men juniorerna i svensk rallysport är på god väg! I år finns två svenska juniorer i var sin fabriksbil i Junior-VM. Det är värmlänningarna Daniel Carlsson och Oscar Svedlund. Och i årets första SM-deltävling - Rally Vännäs nu till helgen den 14 - 15 feb - debuterar junioren Jimmy Joge i Svenska Peugeots Super 1600-bil. Joge ställs bland annat mot Renaults nya superstjärna Per Gunnar Andersson, JSM-tvåa förra året. Lägg därtill unge Tobias Johansson som ska köra en WRC-bil, en bil som från början var tänkt för Daniel Carlsson... Och - utöver de här förarna finns dessutom dussinet lovande juniorer i tävlingens speciella JSM-klass - lilla grupp N. Det är förare som hävdar sig inte bara i junior-klassen utan som dessutom slåss om medalj med seniorerna! Regerande mästare bland juniorerna är Simon Johansson, som tävlar för östgötaklubben Ydre MK. 24-årige Simon hade gärna tagit steget upp från juniorernas N2-klass han också. Men hittills har han inte hittat en bra lösning. Så i stället har han beslutat försöka försvara sitt SM-guld från 2002 det här året, som är hans sista som rallyjunior. - Förra året som var mitt första hela år i SM. Då slapp jag pressen. Det var bara att köra så fort jag kunde. I år är läget annorlunda och de andra är ute efter att slå mig. Några av Simons svåraste konkurrenter är Ludvika-föraren Fredrik Andersson, som kör en likadan Renault och Rickard Andersson, Eskilstuna-föraren som i år kör en Seat i samma klass. Plus förstås vinterspecialisten Patrik Sandell, också han i en Seat. Förra året startade juniorerna först. I år är startordningen ändrad och Lilla Grupp N går ut i andra halvan av startfältet - i skuggan av stjärnorna betydligt motorstarkare bilar. - Synd, jag tycker det var bra att vi fick gå först. - Vi syntes mer och jag tror det bidragit till att lilla Grupp N är den största SM-klassen, kommenterar Simon. N2-klassen består av två olika biltyper där Simons Renault Clio Sport med uppemot 200 hästar representerar de största och snabbaste bilarna. Men där finns också N1, som har 1,4-litersmotorer och betydligt mindre effekt. De två klasserna tävlar inbördes - men det är bara den meste poängplockaren totalt som kan bli mästare. - Det här innebär att vi måste kalkylera med N1-förarna, säger Simon. - Det gäller t ex Jonas Ericsson från Kolsva MS. I N1finns också en kvinnlig, snabb förare - Jennie Lee Hermansson från Vansbro.