VW-rekord i Asien
Förra året nådde Volkswagen-gruppen rekordhöga försäljningssiffror i Asien-Stilla Havsregionen. 620 000 levererade fordon innebar en försäljningsökning av 34,6 procent jämfört med 2001 (461 000). För första gången nådde gruppen tvåsiffriga tal i regionen 12,4 procents marknadsandel jämfört med 9,1 procent 2001). -Vi kommer att fortsätta att expandera i regionen kommande år och Kina kommer att spela en mycket avgörande roll i våra planer. De närmaste fem åren kommer vår investering i området att bli cirka 3 miljarder Euro, säger Dr Robert Büchelhofer, styrelDet uttalade målet är att ytterligare konsolidera gruppens marknadsposition kommande år och verka för att ännu mer av gruppens totala försäljning hamnar där. KINA I Kina levererade Volkswagen-gruppen totalt 513 000 fordon, upp med 42,8 procent jämfört med 2001 (359 000) – och förblir därmed den obestridlige ledaren på den här marknaden. Den nya rekordnoteringen gör Kina till gruppens näst viktigaste marknad. Shanghai Volkswagen ökade sina utleveranser med 32,3 procent till 302 000 fordon (228 000 år 2001), där alla de modeller som tillverkas i Shanghai starkt bidrog till resultatet (Santana, Passat och Polo som introducerades förra året). Försäljningen hos FAW Volkswagen, Changchun, ökade med 62,3 procent till en ny rekordnivå till 208 000 fordon (128 000 år 2001) där var och en av de modeller som tillverkas där (Jetta, Bora och Audi A6) verksamt bidrog till ökningen. Kinas nya medlemskap i WTO förra året bidrog till att skapa den förväntade stimulansen i ekonomin, mest märkbart i form av ökad privat efterfrågan. Volkswagen kommer systematiskt att fortsätta sin strategi att introducera minst en ny modell i Kina varje år. Bara i år kommer gruppen att lansera fem nya modeller på den kinesiska marknaden – Volkswagen Polo Sedan, Touran, Golf och Audi A4. Shanghai VW blir ansvarigt för att tillverka Polo Sedan och Touran, medan FAW Volkswagen kommer att tillverka Golf och Audi A4. Volkswagen räknar med fortsatt hög försäljningsökning i Kina. Årets mål är att sälja 600 000 fordon i Kina, med ett försäljningsmål av en miljon bilar år 2007. JAPAN För femte året i rad har Volkswagen-gruppen lyckats stärka sin ställning som största importgrupp i Japan. Trots Japans ekonomiska svårigheter har gruppen ökat sin försäljning med 3,3 procent till totalt 72 000 fordon (69 000 år 2001), och därmed ökat sin marknadsandel i gruppen importerade fordon från 27,3 procent år 2001 till 28,0 procent förra året. Volkswagen-gruppen har som mål att behålla sin ställning som marknadsledande importör. Gruppen kommer att ytterligare utöka sitt produktsortiment i Japan i år, med planerade introduktioner av Beetle Cabriolet, Touareg och Audi A8. Sydostasien Sydostasien och Stillahavsområdet innefattar alla länder i regionen utom Kina och Japan. De viktigaste marknaderna är Australien, Taiwan, Nya Zealand, Thailand och Korea. För femte året i rad nådde Volkswagen-gruppen nytt försäljningsrekord förra året och ökade från 34 000 bilar 2001 till 37 000 bilar 2002 (+10,7 procent). Volkswagen-gruppen planerar att introducera en rad nya modeller på den här marknaden, t ex Phaeton, Touareg, Beetle Cabriolet, Audi A8, Audi A4 Cabriolet och Audi A3, för att därigenom befästa sin ställning i regionen och lägga grunden för ytterligare försäljningsökningar.