Bilkonjunkturen: Rena bilar ersätter gamla
Bilförsäljningen i Sverige kommer i år att ligga på ungefär samma nivå som förra året. Det innebär att 255 000 nya bilar beräknas registreras. För 2004 bedömer vi att nyregistreringarna ökar till ca 260 000 bilar, säger Bil Sweden i sin nya prognos om Bilkonjunkturen. Det innebär att den stabila tolvårscykel som funnits i bilförsäljningen sedan 1960-talet ser ut att försvagas. Den startades en gång av en försäljningsuppgång som drevs fram av den utskrotning som följde på införandet av obligatorisk bilbesiktning. De två viktigaste bestämningsfaktorerna bakom bilmarknaden är dels det ersättningsbehov som förslitning och utskrotning skapar, dels den ökning av bilbeståndet som ekonomisk och demografisk utveckling genererar. Intressant nog är det en liknande händelse som kan ligga bakom att ut- vecklingen nu blir bättre än det cykliska mönstret tyder på. Höjningen av skrotpremien år 2001 har lett till att över 500 000 bilar har skrotats de senaste två åren. Denna reduktion av bilbeståndet tillsammans med den relativt höga medelåldern på beståndet skapar ett ersättningsbehov som är svårt att beräkna men som av allt att döma nu ger en betydande stimulans till mark-naden. Bl a kan vi se att begagnatpriser-na efter flera års fall nu vänt uppåt. De äldsta bilarna står för en mycket stor del av trafikens hälsofarliga utsläpp och att dessa ersätts av nya rena bilar är mycket positivt. Även säkerhetsmässigt innebär det en betydande förbättring. Om utvecklingen på personbilssidan är positivare än vad som förutsågs tidigare gäller motsatsen för lastbilar och bussar. Trots en stadig ökning av trafikarbetet har nyregistreringarna sjunkit de senaste åren. Rimligen kan detta inte fortsätta utan vi bedömer att utvecklingen kommer att vända under året. Under 2002 nyregistrerades 255 000 bilar, en ökning med 8 000 (3 %) från år 2001. Antalet direktimporterade bilar högst tre år gamla ökade med 50 procent till 15 000 bilar. Personbilsbeståndet växte med 24 000 bilar till 4 043 000 bilar. Dieselandelen växte något till 7 procent. Som vi förutsåg bröts under 2002 den tidigare så stabila 12-årscykeln i bilförsäljningen. Hushållens goda inkomst-utveckling gav en stimulans som stod emot den nedgångsfas som annars kun-de ha kommit. Hushållen valde dessut-om att spara en betydande del av de ökade disponibla inkomsterna vilket gör att konsumtionen kan förväntas utvecklas starkt även i år trots en svagare inkomstutveckling. Det blir också alltmer tydligt att förmögenhetseffekterna via börsnedgången har liten betydelse för hushållens konsumtionsbeteende. Villapriserna som utvecklas positivt verkar ha större betydelse. Det finns dessutom en underliggande men svårbedömd drivkraft i form av Sveriges relativt gamla bilpark. Det nyinvesteringsbehov som finns har den senaste tiden fått extra stöd av den kraftiga utskrotningen av gamla bilar som skett de sista två åren då ca 550 000 bilar skrotats. Även de nya modeller som nu introduceras stimulerar bilförsäljningen på ett märkbart sätt. Inledningen på 2003 har varit positiv. Januari blev den bästa januarimånaden sedan 1990 med 19 162 nyregistre-rade bilar, en ökning med hela 18 procent från föregående år. I Västeuropa sjönk bilförsäljningen under 2002 med 2,9 procent till 14,4 miljoner bilar. Störst ökning visade Danmark med 15 procent följt av Finland med 7 procent. Bland de större länderna var det bara Storbritannien som visade positiva siffror. Minusligan toppas av Portugal med en nedgång med 11 procent. Andelen dieselbilar ökade till hela 41 procent i Europa. Detta ger ett viktigt bidrag till sänkta koldioxidutsläpp. För 2003 tror vi på en svag uppgång i Västeuropa. För Sveriges del bedömer vi att nyregi-streringarna blir oförändrat 255 000 bilar i år för att under år 2004 växa till ca 260 000 bilar. Den rekordhöga skrotningen förstärker nu den stabilisering av begagnatmarknaden som pågår. Till följd av höjningen av skrotpremien sommaren 2001 har ca 550 000 bilar skrotats de två senaste åren, vilket är betydligt över normala nivåer. Som vi förutsåg i den förra prognosen har prisfallet på begagnade bilar upphört och i ge-nomsnitt noterades en liten uppgång i priserna med 1,2 procent under 2002. Den prisanpassning till europeiska begagnatpriser som skett, den höga nivån på utskrotningen samt låga begagnatlager bör sammantaget medföra något stigande begagnatpriser framöver. Tillsammans med den höga medelåldern på fordonsparken bör detta gynna nybilsförsäljningen de närmaste åren. Om personbilsförsäljningen går starkare än många trott gäller motsatsen för lastbilar. Under år 2002 registrerades totalt 33 400 lastbilar, en nedgång med 2,2 procent jämfört med 2001. Tunga lastbilar minskade med 4,8 procent till 4 100 stycken samtidigt som lätta lastbilar minskade med 1,0 procent till 28 300. Den svaga utvecklingen höll i sig i början på året. Under januari i år sjönk nyregistreringarna med 6,3 procent. Bussförsäljningen steg däremot under år 2002 med 5 procent till 1 181 bussar. Läs hela rapporten på www.bilsweden.se