Saab Automobile ökar försäljningen
Saab Automobile sålde totalt 9 250 bilar under februari månad. Det är 1 280 bilar fler jämfört med samma månad föregående år. I USA blev februari den bästa månaden i Saabs historia med 3 598 sålda bilar. Det är en ökning med 33 procent jämfört med februari förra året. Hittills i år har det i USA sålts 6 149 bilar - en ökning med 44 procent jämfört med 2002. - Nya Saab 9-3 tar verkligen mark i USA. Det ser lovande ut även för mars månad. Saab 9-5 har sålt enligt interna prognoser i såväl USA som i Europa, säger Hans Karlander, ansvarig för Global Sales Management på Saab Automobile AB. I Sverige såldes 1 922 bilar vilket är en ökning med ca 200 bilar jämfört med februari 2002. Med en ovanligt stark januari innebär det att Saab ökat med 28 procent hittills i år i Sverige. På hemmamarknaden har Saab en marknadsandel på över 10 procent. Det är inte bara intresset för nya Saab 9-3 Sport Sedan som bidragit till den ökade försäljningen. Saab 9-5 ökade med 31 procent under årets första månader. Storbritannien och Tyskland visar en minskad försäljning jämfört med föregående år. Försäljningen har ökat i Italien med 388 sålda bilar, vilket är 168 bilar fler än i fjol. Även i Belgien har försäljningen ökat från 182 sålda bilar i februari förra året till 298 bilar i år. - Vi ökar generellt i Europa. Vi går nu in i en ny fas med lanseringen av Saab 9-3 Aero som innebär nya aktiviteter och ytterligare exponering av varumärket Saab och nya Saab 9-3. Dessa aktiviteter tillsammans med den nya cabrioleten som visas i Genève, gör att vi förväntar oss att försäljningen kommer att se bra ut även för mars och april, säger Hans Karlander.