23948sdkhjf

Valvoline MaxLife klarar TÜV Nord-test

För ett tag sedan introducerade Valvoline sin nya olja MaxLife. Den första motoroljan på marknaden som är speciellt framtagen för äldre motorer. Mindre oljeförbrukning, lägre oxidation och ett överlägset skydd mot slitage utlovades. Som alltid när produkter lovar mycket, så väcks också tvivel på om påståendena verkligen stämmer. Men nu har tyska testinstitutet TÜV Nord granskat testmetodik och testdata och stödjer helt Valvolines påståenden. TÜV Nord är ett av de främsta oberoende internationella godkännandeorganen i Europa. Nu stödjer man helt Valvolines påståenden om MaxLifes egenskaper i äldre motorer. Valvoline gör gällande att MaxLife avhjälper många av de typiska symptom som motorer med många mil bakom sig uppvisar. Bland annat hävdar man att oljan minskar oljeläckage, ger lägre oxidation och mindre avlagringar. TÜV Nord undersökte noga Valvolines testmetodik och testdata och fann att undersökningarna som resultaten grundade sig på var helt korrekt utförda och redovisade. För att kontrollera Valvolines påstående om oljeförbrukningen, granskade TÜV Nord data som hämtades från Valvolines tester av två äldre bilar med dels MaxLife och dels en konkurrerande olja i samma oljeklass. Varje bil testades två gånger. I alla tester minskade MaxLife oljeförbrukningen, och i ett fall med så mycket som 69%. Vad gäller oxiderings- och avlagringsprestanda analyserade TÜV Nord Valvolines data från ett 80-timmarstest i en bensinmotor från 1997. TÜV Nord bekräftade, att alla avlagringsdata visade att oljan i hög grad översteg de krav som finns* Skyddet mot slitage visade sig också vara utmärkt. Efter att ha analyserat data från ett Sekvens IV-A-test (ett 100-timmars cykliskt test i en 2,4-liters bensinmotor) drog TÜV slutsatsen att MaxLife uppvisar ett medelslitage av endast 37,1 µm - nästan 80,9 µm lägre slitage än den vanliga API SL-oljan eller API SL/CF-, ACEA A3/B3-oljan. Även Valvolines påstående att additiver i MaxLife kan återställa packningarna till ursprungligt skick och förbättra motorfunktionen, granskades. Efter att ha godkänt Valvolines testmetodik, analyserade TÜV Nord resultaten från ett lågtemperaturstest, för att fastställa om det finns någon sanning bakom påståendet. Utan additivet är medeltemperaturen för packningshaverier -17° C. Denna sjunker till ´´21°C med specialadditivet, vilket tyder på att MaxLife verkligen kan förbättra packningarnas prestanda. - Bilparken i Sverige är ganska gammal, säger Karin Sjögren på Valvoline Sweden. - Därför tror vi att en olja just för den här kategorin bilar är en bra idé i vårt land. Minskad oljeförbrukning, och mindre slitage betyder ju dessutom både minskad miljöpåverkan och lägre kostnader för såväl bilägare som samhälle. * MaxLife överträffar API SJ/CF-, ACEA A3/B2-kraven. Och WPD (Weighted Piston Deposit = Vägd kolvbeläggning)-talet ligger 1,45 punkter högre än API SL-gränsen och 0,6 högre än API SL/CF-, ACEA A3/B3-nivån.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079