Audi Nuvolari quattro
Under den pågående Geneva Motor Show visar Audi sin nya konceptbil Nuvolari quattro. Bilen är en vision av framtidens eleganta och kraftfulla Gran Turismo. Nuvolari quattro är en syntes av progressiv teknik, köregenskaper och typisk Audi-design. Walter de’Silva, chef för Audi Design Group säger så här om den nya skapelsen: - Nuvolari quattro visar vilken väg Audis design kommer att ta, såväl interiört som exteriört. Vi är medvetna om vårt märkes rötter och vårt mål är att fortsätta denna framgångssaga steg för steg. I och med Nuvolari quattro har Audis designers skapat en tvådörrars coupé med 2+2-säten och klassiska GT-proportioner: karossen är 4,80 meter lång, 1,92 meter bred och 1,41 meter hög med en hjulbas på 2,80 meter. Med sina linjer, långa frontsektion, kraftfulla bakparti och extremt korta överhäng, visar Nuvolari sin potential även när den står stilla. Nuvolari quattro, som är lackerad i Luna Silver, använder Audi Space Frame-tekniken för sin aluminiumkaross. Resultatet av detta blir ett mycket bra förhållande mellan vikt och kraft - samt hög vridstyvhet. Bilen har den starkaste motor Audi hittills utvecklat för en bil avsedd för vägarna: en 5,0-liter V10 biturbo med FSI direktinsprutning, effekt på 441 kW (600 hk) och ett maximalt vridmoment på 750 Nm. Nuvolari quattro accelererar 0-100 km/ på 4,1 sekunder och uppnår en begränsad toppfart på 250 km/h. Kraft och vridmoment förflyttas till hjulen via en sexstegad automatväxellåda, som använder shift-by-wire-teknik. Föraren kan också växla manuellt via paddlar på ratten. Självklart har en så pass motorstark Audi quattro permanent fyrhjulsdrift samt ett motorsport-bromssystem med stora borrade bromsskivor som syns bakom de nioekrade hjulen. Aluminiumchassit på Nuvolari quattro motsvarar också alla högt ställda krav man ska ha på en motorstark GT-bil. Den fyrlänkade framaxeln, den trapetsformade bakaxeln och den adaptiva luftfjädringen är nyckeln till goda köregenskaper. Luftfjädringen förbättrar dessutom Nuvolaris åkkomfort. PAX-däck med dimensionen 265/720 R 560 säkerställer ett bra väggrepp. Det finns en hel del innovativ teknik i Nuvolari quattro. Några exempel: den elektromekaniska handbromsen och växelväljaren för den sexstegade tiptronic-växellådan styrs by wire, utan några mekaniska kopplingar. De kraftfulla strålkastarna och baklyktorna använder sig av LED som ljuskälla och bakljusen har adaptiv infraröd kontroll som justerar ljusstyrkan från LED-dioderna för att matcha synlighet och väderförhållanden. Nuvolari quattro är också utrustad med Audis MMI-system (Multi Media Interface) för infotainment och kommunikation med bilens olika system. Systemet, som även finns i nya Audi A8, har prisats av kunder och media för sin användarvänlighet. Efer Pikes Peak quattro, som visades på bilsalongen i Detroit i januari, blir Nuvolari quattro konceptbil nummer två som under 2003 visar vilken väg Audi kommer att ta i framtiden: en framtid som kännetecknas av sportig karaktär, avancerad teknik, unik design och en förstärkt exklusivitet. Namnet på Audis nya studie är en hyllning till en racinglegend: Tazio Nuvolari, som den 3 september 1939 i Belgrad var den siste föraren att vinna ett Grand Prix i en bil från Auto Union (Audis föregångare). Nuvolari föddes i Mantua, Italien, 1892 och avled där 1953. Han skrev motorsporthistoria och hans kännetecken var en vågad, spektakulär körstil samt den gula tröja som han alltid hade på sig när han körde bil.