Nya Nissan Micra vinner designpris
I samband med att den internationella bilutställningen i Geneve öppnade den 5 mars, tilldelades nya Nissan Micra ett eftertraktat designpris. Priset kallas European Automotive Design Award och delas ut av Designers (Europe), en division inom Fontignies Consulting. Chefen vid företaget, Dominique Fontignies, överräckte priset i kategorin ‘produktionsbilar’ till Shiro Nakamura som är designansvarig hos Nissan. Designers (Europe) har utdelat designpriser sedan 1996 och anses vara unika då urvalspro-cessen endast sker genom att professionella personer inom bil- och industridesign röstar till-sammans med designstudenter. Totalt deltog mer än 600 personer från 30 länder i omröst-ningen. Dominique Fontignies förklarar att – ”nya Micra var ett populärt val bland alla de som röstade. Nissan har utvecklat en stark individuell karaktär i nya Micra. Exteriördesignen är både fräsch och attraktiv med många element som är såväl eleganta som originella. I Micra-modellens interiör har man framgångsrikt lyckats kombinera det funktionella med nytänkande och man har använt en hel del nya material och textilier.” Nya Micra har formgivits vid Nissans japanska och europeiska designstudios och den till-verkas vid fabriken i Sunderland som flera år i rad utsetts till Europas mest effektiva bilfabrik. Introduktionen av den nya modellen skedde i början av året och den backas upp av marknads-föring som bl a inkluderar en reklamfilm som regisserats av David Lynch. Nissan europeiska verksamhet sysselsätter omkring 12.000 personer inom design, forskning och utveckling, produktion, logistik och försäljning. Förra året såldes 474.000 Nissan i Europa.