23948sdkhjf

Ung svensk får unik testchans hos BMW.

Ska 16-årige Calle Söderblom från Anderstorp bli näste svensk i den internationella racingvärlden? Mycket tyder på det. Calle satsar nämligen på en karriär i Formel BMWoch han har redan fått den bästa hjälp som står att få: Gerhard Berger har öppnat dörrar efter att bl.a Fredrik Ekblom och Thomas Berggren, som håller i facktidningen Auto Motor & Sports unga motorsportteam krattat i manegen! - Jag testade Formel BMW redan i fjol i Spanien och var faktiskt bara en sekund efter BMWWilliams F1-testförare Marc Gene. I år blev jag en av 50 förare som togs ut till en kurs på Valenciabanan och av de femtio togs 24 ut för att gå vidare. Jag är en av dom. TESTCHANS MED GULDVITTRING! - 15-16 september ska jag åter köra Formel BMW i Valencia. Då gäller det att göra bra ifrån sig, ty det är mycket som står på spel. Av oss tjugofyra som kör, kommer åtta att få ett startkapital på 50.000 Euro vardera av BMW för att kunna säkra en plats i ett stall för 2004. - Det är en fantastisk chans. Ekonomin är alltid besvärlig och att få en chans till en så stor grundplåt är väl vad alla unga förare bara drömmer om. - Det blir dock lite hektiskt dagarna innan då jag ska köra om Göteborgs Stora Pris - en av de mest kända karttävlingarna i Sverige - 13-14 september! Hittills i år har jag vunnit två karttävlingar, var tvåa i kvalet till EM-deltävlingen i Finland och åtta i racet, kom tvåa i SM och tia i NoM. Senare i höst ska jag köra i VM. Nästa år siktar jag på att sitta i en Formel BMW. FORMEL BMW - KLASSEN FÖR MORGONDAGENS F1-STJÄRNOR. Redan 1991 startade BMW Motorsport GmbH upp vad som då kom att kallas BMW ADAC Formel Junior Cup. Det var en klass som riktade sig till kartförare som ville vidare i karriären. Åldersgränsen sattes vid 16 år och i identiska formelvagnschassin monterades en lätt trimmad BMW K100 motorcykelmotor - alltså en fyrcylindrig tusenkubikare som lämnade 110hk. 1993 kom en viss Ralf Schumacher tvåa i cupen. Året därpå hade Schumi Jr. klivit upp till tyska mästerskapet i F3 och kom trea efter Jörg Muller och Alexander Wurz. Resten är historia! Från och med 1998 monterades motorn från K1100 som friserats till 130hk och nu är motorn på 1.171cc och 140hk vid 9.000 varv/min. I fjol döptes klassen om till Formula BMW och den förste mästaren i det nya Formula BMW ADAC Meisterschaft blev Nico Rosberg, son till F1-världsmästaren Keke Rosberg. Klassen finns även i Asien som Formula BMW Asia med deltävlingar i Malaysia, Korea, Thailand, Japan och Kina. Nästa år introduceras Formula BMW i England.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078