Volvo utsedd till årets generalagent
För åttonde gången har MRF, Motorbranschens Riksförbund, låtit sina medlemmar som säljer nybilar betygssätta sina generalagenters prestationer i den s k Generalagentenkäten. Utifrån betygsättningen har sedan en rankinglista med återförsäljarnas nöjdkundindex räknats fram. För 2003 toppas denna av Volvo Personbilar Sverige och deras varumärke Volvo. Detta innebär att Mitsubishi Motors, som tidigare rankats som landets främste generalagent inte mindre än vid sex tillfällen, fallit tillbaka. -MRFs GA-enkät är ett viktigt instrument för att utvärdera och för att på sikt hjälpa generalagenter och återförsäljare till bättre prestationer mot marknaden, förklarar Tomas Ulander, bilhandelsansvarig inom MRF och projektledare för GA-enkäten. Det är Research International, tidigare SIFO, som på MRFs uppdrag utför undersökningen. Totalt är det över 850 bilåterförsäljare, representerande 30 bilmärken, i en bransch som omsätter över 100 miljarder SEK/år, som i 122 frågor betygsatt produkter, leverans/logistik, försäljning/marknadsföring, affärsvillkor och inte minst den viktiga personliga relationen som ryms inom samlingsbegreppet mjukvara. -För att göra ett sammantaget bra resultat i enkäten räcker det inte med att enbart ha bra produkter eller marknadsföring, utan det är hela prestationen inklusive servicemarknad som vägs in i det slutgiltiga indexet, berättar Ulander samtidigt som -Bilbranschen står inför en kraftig strukturförändring eftersom den kommer att avregleras i och med att det s k gruppundantaget upphör att gälla i sin nuvarande form som innebär bl a ett förändrat konkurrensförhållande på marknaden. -Den stora dyAtt Volvo går upp i topp i årets enkät kan nog ses som lite överraskande, men samtidigt kan man inte frångå att Volvo under de senaste två åren jobbat hårt med att skapa en samsyn i alla vitala frågor, samtidigt som man identifierat sig i rollen som marknadsledande och funnit ett samlat sätt att agera mot marknaden och därmed kunden. -Förtroende, trust, är ordet. Men det innebär inte alltid samsyn i alla frågor, säger Peter Hansson, VD för Volvo Personbilar Sverige. Tvåa i årets enkät och ranking är Mitusbishi Motors, medan Saab återfinns på tredjeplats bara ett par tiondelar före Renault personbilar. Till årets raket, d v s bästa procentuella förbättring av index jämfört med föregående år, har Opel utsetts. Bäste lastbilsagent blir åter Scania, medan Renault transportbilar rankas bäst bland kommersiella fordon under 3,5 ton. MRF - Generalagent 2003 Index 2003 (2002) Index %-ändring 1. Volvo PV 117,8 (108,1) +8,9% 2. Mitsubishi 116,1 (119,2) -2,6 % 3. Saab 115,3 (117,8) -2,1 % 4. Renault PV 115,0 (108,1) +6,3 % 5.Hyundai 112,3 (110,1) +2,0 % 6. Scania 111,8 (107,0) +4,5% 7. Renault LLV 109,5 (108,6) +0,8 % 8. Citroën 109,4 (108,9) +0,5 % 9. Honda 108,7 (103,9) +4,7 % 10. Volvo LV 108,6 (104,0) +4,4 % 11. BMW 104,9 (108,7) -3,5% 12. Subaru 103,3 (98,3) +5,1% 13. Nissan 102,2 (94,0) +8,7% 14. Suzuki 102,2 (97,0) +5,4% 15. Land Rover 99,8 (ny 2003) 16. Peugeot 99,6 (93,2) +6,8% 17. Mazda 99,2 (100,0) -0,7 % 18. Ford 98,1 (110,5) -11,1% 19. Skoda 96,8 (95,0) +1,9 % 20. Toyota 96,2 (95,0) +1,3% 21. VW 95,9 (97,2) -1,3% 22. Audi 95,8 (97,2) -1,4 % 23. Opel 93,8 (84,4) +11,2 % 24. VW LLV 91,7 (100,2) -8,5% 25. Chrysler 87,6 (97,1) -9,8% 26. Mercedes 84,7 (90,0) -5,8 % 27. Seat 83,1 (102,3) -18,8 % 28. Alfa Romeo 82,7 (76,0) +8,8 % 29. Fiat 81,8 (75,1) +9,0 % 30. Jeep 77,1 (94,2) -18,2%