Honda spränger 50-miljonersvallen
I slutet av augusti passerade Hondas produktion av bilar 50 miljoner. Genom filosofin att lägga tillverkning där efterfrågan och marknaden finns, har Honda genom åren utvecklats till att bli en världsledande bilproducent med tillverkning i 15 länder. Hondas verksamhet startade i blygsam skala 1948 av grundaren Soichiro Honda och den första produkten var en lättviktsmotorcykel på 98 cc. Det kom att dröja 25 år (1963) innan de första bilmodellerna tillverkades. Först ut var en liten pick-up, T360, och två månader senare presenterades den tvåsitsiga sportbilen S500. Riktigt stora volymer blev det efter att Civic introducerades 1972 och nästan tio år senare hade Honda passerat den första tiomiljonersvallen. Om det tog 20 år att tillverka de första tio miljoner exemplaren så behövdes det bara sju år för att spräcka nästa intervall. Honda fick bra draghjälp av att starta produktion av Accord 1982 i Ohio, USA. Både Accord och Civic har under många år hört till de mest sålda personbilarna i USA och att förlägga tillverkningtill landet där bilarna säljs är en förklaring till försäljningsframgångarna. Honda blev den första ickeamerikanska biltillverkaren med produktion i USA och anläggningarna i Ohio och Alabama har fram till idag levererat ca 12,6 miljoner bilar. I första hand till den amerikanska marknaden men delar av modellprogrammet har även exporterats till Japan och Europa. Honda fortsatte att sätta upp produktionsanläggningar i flera länder på 1990-talet och 1995 hade företaget passerat 30 miljoner och fyra år senare 40 miljoner bilar. Nu har Honda sprängt 50-miljonersvallen och man gör det i egenskap av att vara en oberoende biltillverkare som inte hör till någon global amerikansk eller europeisk bilkoncern. Tack vare en konsekvent satsning på högteknologisk utveckling med miljöhänsyn och strategiskt visionstänkande, har Honda klarat den svåra balansgången att få fram nya attraktiva modeller med bibehållen lönsamhet. Kanske är det just flexibiliteten hos en mindre biltillverkare jämfört med de jättelika globala bilkoncernerna som leder till fortsatt framgång för Honda?