Skandinaviens första vätgasmack
Vätgasåldern för vägtransporter invigdes häromdagen i Malmö, när nordens första vätgasmack invigdes. Den första bil, som tankades på stationen var GM/Opels ”HydroGen3” utrustad med ett bränslecellssytem.Stationen är uppförd och drivs av Sydkraft, med Europas största kraftbolag E.ON AG i ryggen. Det miljövänliga drivmedlet produceras på plats av vatten i en elektrolysprocess och den elektriska energi, som krävs, genereras av vindkraft. Sydkraft Gas´ president, Per Lindell: ”Vi vill här demonstrera att vätgas är ett rent, förnybart bränsle”. Anläggningen har en produktionskapacitet på 700 kubikmeter (Nm3) per dag, vilket räcker till uppskattningsvis 25 personbilstankar. GM/Opels prototyp ”HydroGen3 compressed 700” baseras på Opel Zafira. Dess vätgastank är dimensionerad för upp till 700 bar, vilket ger en räckvidd på 270 km. Energin till den elektriska motorn på 60 kW/82 hk kommer från en bränslecellstack som består av 200 individuella celler. När det gäller förpackningen av bränslecellerna har GM/Opel kommit så långt att en förproducerad modul enkelt kan integreras i fordonet.