MINI i Hollywoodsatsning - med svensk hjälp
Den 19 september har Hollywoodsatsningen The Italian Job Sverigepremiär. Filmen som är en refilmatisering av en klassisk 60-talsfilm, ståtar med namn som Ed Norton, Mark Wahlberg, Charlize Theron och Donald Sutherland på rollistan. Samt bilmärket MINI Cooper. Listan på bilar och bilmärken som blivit odödliga tack vare rörliga bilder kan göras lång. Och nu kan det finnas anledning att göra den listan ännu längre. När hollywoodsatsningen The Italian Job har premiär finns onekligen risken att MINI Cooper kommer att stjäla en del av rampljuset från skådespelarna av kött och blod. - Filmen hade inte blivit lika bra utan det karismatiska bilmärket, erkänner regissör Gary Gray. Bilen är snabb, kompakt och kvick i vändningarna. Dessutom är den ju snygg. The Italian Job är en nyinspelning av en brittisk actionthriller från 1969 och redan i originalet hade den klassiska hundkojan en viktig roll. Och så gör även dess mer moderna efterföljare, MINI Cooper, i den nya versionen. Även om aldrig mer än tre MINI Cooper syns samtidigt, sägs 32 bilar ha gått åt vid filminspelningen. Vilket är fullt förståeligt när man sett filmen. Biljaktscener är några av de hittills häftigaste som åstadkommits på vita duken, och för att lyckas tvingades man bland annat spärra av delar av Hollywood och Los Angeles i en hel vecka. En spännande detalj i sammanhanget, dessutom med svensk anknytning, är att det var ett svenskt företag som fick uppdraget att förstärka fjädringen så att bilarna skulle klara de värsta påfrestningarna i filmen. Bolaget, Sellholm Tuning i Köping, anpassar till vardags rallybilar, men fick tidigare i år förfrågan via sina återförsäljare i USA att hjälpa till med The Italian Job. - BMW Group här i Sverige ställe upp med testbilar och sedan var det bara att sätta igång och arbeta, säger Jan Sellholm. Och vad jag förstått blev Hollywood nöjt med våra lösningar. Och när filmen har premiär i Sverige stänger vi självfallet verkstaden och går på bio, det är klart att vi är lite extra stolta över ett sånt här jobb. Förutom att ett antal bilar faktiskt blev till skrot i inspelning, är ett annat viktigt skäl till att 32 MINI Cooper gick åt vid filminspelningen bland annat att filmmakarna tvingades byta ut de pigga bensinmotorerna mot eldrivna diton i de bilar som användes i scenerna i Los Angeles tunnelbanesystem. Bensindrivna fordon är nämligen totalförbjudna i Los Angeles underjord.