23948sdkhjf

KBV arrangerar seminarieträffar

KBV, Kontrollerad Bilverkstad, satsar på seminarieträffar för att rekrytera fler verkstäder. -Jag tror att vi kan bjuda på en liten aha-upplevelse för den verkstads- eller servicemarknadschef som vill jobba med kvalitet för att få nöjda kunder som kommer tillbaka, menar Leif Fagerlund. Närmare 3.000 bilverkstäder borde vara anslutna till Kontrollerad Bilverkstad, KBV, men bara 900 av dem är det. Det vill KBV ändra på. Därför har man för avsikt att surfa med på den förändringsvåg som drar fram genom motorbranschen i och med det nya gruppundantaget och införandet av kvalitetsstyrande verkstadsstandards. -Förändringarna spelar oss rätt i handen. Intresset för KBV stiger bland verkstäder, generalagenter och kedjekonstellationer när man ser hur det nya gruppundantaget växer fram. Därför genomför vi under oktober och november åtta seminarier för att öka kännedomen om kvalitetskontrollsystemet, berättar Leif Fagerlund, VD för Kontrollerad Bilverkstad, sedan i våras. Det är tung satsning som gör på KBV. Hela systemet står inför en kraftig uppgradering för att öka nyttan både för konsumenten och verkstaden. Målet är en dubblering av antalet anslutna verkstäder. -Vi vill utveckla KBV till att även bli ett instrument för att mäta kundernas uppfattning om den service som verkstaden levererat. Vi kommer att ta fram indextal som går att använda internt i det alltid ständigt pågående förbättringsarbetet eller externt för att visa hur duktig man är enligt KBV inom sitt kvalitetsarbete, fortsätter Leif Fagerlund att berätta. Startskottet för förändringsarbetet inom KBV är de åtta seminarierna som arrangeras på olika orter över landet under veckorna 43-46. Det övergripande syftet med seminariertäffarna är att dels öka kännedomen om KBV och därmed få fler anslutna verkstäder, dels att spegla utvecklingen inom konsumentfrågor samt inom servicemarknad/verkstadsnäringen. Namnkunniga representanter från både bilbransch, bilistorganisationer samt konsumentföreträdare medverkar som talare och diskussionspartners. Det preliminära programmet för varje träff ser ut enligt följande: Inledning och programförklaring, Leif Fagerlund ger bakgrund och utveckling av KBV från starten 1995 till i dag. KBV inför framtiden ur konsumentperspektiv, bland föredragshållarna finns KO, Karin Lindell och Göran Andersson, avdelningsdirektör från KoV och Maria Spetz, VD från M. Programpunkten rymmer följande frågeställningar: Hur ser dagens och morgondagens konsumenter på service- och skadeverkstäderna? Vilka krav ställer man och vilken information vill man ha? Den nya tekniken i dagens bilar gör att bilägaren har mindre möjligheter att reparera och serva sin bil själv. Etc. KBV inför framtiden ur verkstadsperspektiv, bland föredragshållare finns Per Johansson, VD för MRF, Bert Ferm, BilSweden (tidigare servicemarknadschef Volvo Personbilar Sverige). Med Göran Björklund, redaktör för Motorbranschen, som moderator kommer nämnda representanter från bilhandels- och GA-organisationerna, samt ytterligare någon i dag icke namngiven, diskutera aktuella frågor i branschen. Gruppundantaget är ett hett ämne där informationsbehovet är stort och frågorna många. Presentation av KBV 2004, Leif Fagerlund, presenterar utvecklingen av Kontrollerad Bilverkstad mot KBV 2004 och hur det påverkar dig som redan är med i KBV och vilka fördelar det innebär för en verkstad eller annan servicegivare som ännu inte är med i ”Gröna punkten”. Beskrivning av kontrollverksamheten, Olle Lind, produktionsdirektör på Bilprovningen och Frank Schubert VD för M-Testcenter. Presentation av kontrollföretagen och en beskrivning av hur kontrollverksamheten inom ramen för KBV fungerar. I fjol gjordes ca 13.000 stickprovskontroller av reparerade fordon. Marknadsföring av KBV och avslutning, Leif Fagerlund informerar om nuvarande och kommande aktiviteter för att informera alla berörda om KBV:s verksamhet. Frågestund Seminarier: vecka 43: 21 okt Sundsvall, 23 okt Luleå. V. 44, 28 okt Malmö, 30 okt Jönköping. V. 45, 4 nov Göteborg, 6 nov Örebro. V. 46, 11 o 13 nov Stockholm.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078