23948sdkhjf

SSK: Anders Gustavsson -mästarnas mästare

Sju mästare korades när finalerna i SSK:s racingserier avgjordes på Karlskoga Motorstadion i helgen under en härlig sensommarsol. Det handlade med andra ord om landets största klubbracing, om Stockholms Sportvagnsklubb och racingseierna Fyndbörsen Cup, SSK Classic, Formel Ford 1600, Volvo Original Cup, Superkart, Renault 5 Junior och Kamasa-Tools Cup! Mest poäng av alla seriesegrare tog Fyndbörsen-föraren Anders Gustavsson, SMK Östgöta och för det belönades han med titeln SSK-Mästare 2003. I sju jämna och justa finaler ´´ trots att förarna formligen sjöd av adrenalin och stridslystnad innan start och att det handlade om dubbla poäng - avgjordes vilka som skulle ta hem de åtråvärda pallplatserna i en av Sveriges största och tätaste racingserier, SSK-serien. Anders Gustavsson SSK-mästare Den absolut största pokalen går traditionellt till den förare som plockat mest poäng av alla oavsett klass ´´ SSK-mästaren. Den här gången blev det Anders Gustavsson - fyndbörsenföraren - som tog hem titeln i sin BMW. Det blev en knapp seger med fem poängs marginal till tvåan Håkan Johansson, Säffle MC. Resultatet var inte alls givet. Båda förarna hade chans till titeln och de stod också i första startled, sedan kvalet avverkats. Men det var Anders Gustavsson som tog hand om ledningen tätt följd av Håkan Johansson. Och eftersom bilarna är jämnsnabba och likvärdiga bilar kunde Håkan Johansson inte passera - trots flera vassa försök. Trea totalt slutade hemmaföraren Leif Blyberg efter en oturlig insats i loppets inledning: - Jag missade i starten och föll från fjärde startposition till nionde. Missar av den typen går inte att reparera i den här jämna klassen. Leif Blyberg lyckades trots allt med en rad omkörningar och landade till slut på fjärde plats. Ekström i Kamasa-Tools Cup I klassen för trimmade standardbilar ´´ Kamasa-Tools Cup ´´ var det också flera förare som kunde vinna. Bland annat Enar Viktorsson från Uddevalla. Men Enar har haft otur den här säsongen och oturen forsatte under finalen: en kabelsko lossnade, med kortslutning som följd, vilket gjorde att Enar fick en kvaltid som bara gav en plats i femte startled, Lite körde han upp sig men motståndet blev för tufft. Slutsegern gick i stället till Kenneth Ekström från Göteborg som slutade trea i finalen. Men varken han eller tvåan Thomas Karlsson från Kisa kunde hindra Jörgen Hansson från Hyllinge MS i Skåne att köra hem årets sista seger i klassen. Segermarginalen blev 4,3 respektive 4,7 sekunder. Graff juniorsegrare Juniorernas final blev mycket underhållande. Framför allt var det Joakim Ahlberg från Krylbo och Alexander Graff, Uppsala som slogs om segern. Ahlberg öppnade bäst och ledde när nye Ted Brink ´´ son till racingkändisen Tommy Brink ´´ åkte av och fastnade i sandfållan. Tävlingsledningen skickade ut Safety Car som höll igen fältet till dess bilen bärgats. Och det utnyttjade Alexander Graff som fick perfekt slagläge när loppet startades om. Och väl i ledning vägrade upppsalajunioren släppa den ifrån sig - trots ivrig uppvaktning under de återstående varven. Resultatet innebar att Alexander vann serien före Patrik Olsson, Göta och Daniel Johansson, Kumla. Juniorerna gjorde den här gången sitt sista framträdande i sina små R5-bilar. Nästa år ska klassen börja förnyas och de gamla R5:orna ska successivt bytas mot den nyare Clio-modellen. Bylund tog chansen I Volvo original hade Frederick Bylund från Köping chansen att bli mästare ´´ och den chansen tog han. Det blev en tredjeplats i racet, men det räckte. Finalen vanns av tidigare mästaren Anders Manley, som dock inte hade något med årets slutseger att göra. Tvåa i racet blev Fredrik Spångberg från Järfälla, som också hade guldchans. Men bara om Bylund hade misslyckats. I Superkart försvann favoriten Bobo Westman under kvalet. Bobo kraschade våldsamt och slog sönder karten rejält. Själv klarade han sig bra om än kraftigt mörbultad. I stället gick segern till Tomas Westerlund som utökade sin dominans och vann serien totalt med 20 poängs övervikt. I Formel Ford blev årets sista race en intensiv kamp mellan Mattias Thorén före Tobias Augustsson, Klippan. Thorén ´´ som tävlar för Borlänge MK men bor i Stockholm- vann till slut med minsta möjliga marginal ´´ 0,2sekunder ´´ och tog därmed hem titeln, 8 poäng före Augustsson på andra plats. Mästare blev också veteranen Lennart Björk, Vänersborg som finalvann i SSK Classic Cup, en ny klass för gamla SSK-bilar. Resultat och slutställning SSK-final, Karlskoga Motorstadion: Final, Fyndbörsen Cup 7 i topp: 1) Anders Gustavsson, SMK Östgöta, BMW, 16.15,0 min, 2) Håkan Johansson, Säffle MC, d:o, +0,5 sek, 3) Lars Sundman, Örebro RC, Ford, +1,6, 4) Leif Blyberg, Karlskoga MF, Peugeot, +9,6, 5) Hans G Osbeck, SSK, BMW, +10,1, 6) Fredrik Egeland, Katrineholms MK, Renault, +11,1, 7) Johan Kangro, Örebro RC, Ford, +33,7. Slutställning, 10 i topp: 1) Gustavsson, 121 p, 2) Johansson, 116, 3) Blyberg, 97, 4) Egeland, 96, 5) Osbeck, 87, 6) Patrick Persson, Örebro RC, Renault, 66, 7) Sundman, 58, 8) Kangro, 44, 9) Magnus Längbo, Örebro RC, VW Golf, 41, 10) Margaretha Jansson Hagman, Fägre MK, BMW, 38. Final, SSK Classic: 1) Lennart Björk, RHK (Vänersborg), Ford, 15.34,6, 2) Jörgen Adlén, SSK, d:o, +28,0, 3) Hasse Grönlund, Karlstad MC Bil, Volvo, +50,1, 4) Benny Pettersson, Örebro RC, Volvo, +51,4. Slutställning, 3 i topp: 1) Björk, 8, 2) Adlén, 8, 3) Pettersson, 7. Final Formel Ford 1600, 3 i topp: 1) Mathias Thorén, Borlänge MK (Stockholm), Van Diemen, 14.32,684 min, 2) Tobias Augustsson, Hyllinge MS, Swift, +0,2 sek, 3) Osmo Mikkilä, Anderstorp RC, d:o, +17,4. Slutställning, 4 i topp: 1) Thorén, 48, 2) Augustsson, 40, 3) Yngve Sällqvist, Katrineholms MK, Reynard FF, 23, 4) Mikkilä, 20. Final Volvo Original Cup, 6 i topp: 1) Anders Manley, Fjärås MK (Hyssna), 17.04,5, 2) Fredrik Spångberg, Järfälla MK, +2,3, 3) Fredérick Bylund, Kolsva MS, +12,6, 4) Fredrik L´Estrade, SMK Söderhamn, +13,7, 5) Robert Forsberg, Kolsva MS, +21,8, 6) Mats Gustavsson, Örebro BMCK, +23,9. Slutställning: 1) Bylund, 51, 2) Spångberg, 48, 3) Håkan Christiansson, Bohus Racing, 39, 4) Forsberg, 29, 5) Gustavsson, 18, 6) Thomas Guttormsen, Norge, 16. Final Superkart, 3 i topp: 1) Tomas Westerlund, Västerås MS, PVP/Rotax, 13.27,4, 2) Börje Gustavsson, SSK,d:o, +4,8, 3) Tomas Roosemark, Göteborgs KRC-Team, PVP/Yamaha, +11,0, 4. Slutställning, 5 i topp: 1) Westerlund, 93, 2) Roosemark, 73, 3) Bengt Albertsson, Hjo MK, PVP/Rotax, 71, 4) Lars-Åke Björk, Örebro BMCK, PVP, 68, 5) Gustavsson, 47. Final Renault 5 Junior, 6 i topp: 1) Alexander Graff, SSK Uppsala, 19.04,9, 2) Joakim Ahlberg, SMK Hedemora, +0,4, 3) Patrik Olsson, Bohus Racing, +4,6, 4) Daniel Johansson, Teknis MC, +5,6, 5) Markus Nordenström, Anderstorp RC, +6,0, 6) Daniel Kressin, Västerås MS, +24,1. Slutställning: 1) Graff, 92, 2) Olsson, 87, 3) Johansson, 82, 4) Ahlberg, 62, 5) Kressin, 60, 6) Nordenström, 44, 7) Gustav Rantzow, SSK, 44. Final Kamasa-Tools Cup, 6 i topp: 1) Jörgen Hansson, Hyllinge MS, BMW, 15.35,5, 2) Thomas Karlsson, MK Kinda, Opel, +4,3, 3) Kenneth Ekström, SSK, d:o, +4,7, 4) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, d:o, +5,0, 5) Gunnar Olárs, Rasbo MK, Vauxhall, +7,7, 6) Enar Viktorsson, MK Trophy, BMW, +19,1. Slutställning: 1) Ekström, 86, 2) Hansson, 80, 3) Viktorsson, 71, 4) Nilsson, 69, 5) Karlsson, 66, 6) Olárs, 56, 7) Magnus Olsson, Kalmar MK, Ciotroën, 44, 8) Johan Eriksson, Rasbo MK, Ford, 36.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.066