23948sdkhjf

STCC inför ett avgörande

Uträknad när STCC-säsongen inleddes. Med i allra högsta grad när mästerskapet ska avgöras på Mantorp Park på söndag. Norrmannen Tommy Rustad, STCC-mästare 2000, är onekligen årets outsider i racingmästerskapet. Vem trodde i början av säsongen att Tommy Rustad överhuvudtaget skulle kunna hävda sig med både strypt varvtal och massor av straffvikt i Opel Astran? Lagarbete ligger bakom framgången, enligt Rustad. - Hela teamet har gjort ett fantastiskt arbete, tillsammans har vi jobbat med att förbättra bilens egenskaper, summerar en mycket positiv och förväntansfull Tommy inför finalen. Enligt Opel-teamets chefsmekaniker, Göran Olsson, har det Karlstad-baserade teamet jobbat hårt med att få däcken att ?leva längre?. Det är det enda som de kunnat göra, påverka. - Därför har vi gjort bilen till viss del mjukare, arbetat med fjädrar, stötdämpare och kräningshämmare, berättar han. - Men vi har haft ett stort problem - vi har inte kunant testat fullt ut som andra team eftersom straffvikten som vi ska för att bilen är byggd efter det brittiska BTCC-reglementet har ändrats flera gånger under säsongen. - Det har inte gett oss riktigt rätt förutsättningar, men samtidigt har Tommy gjort ett starkt jobb som chaufför, berättar Göran Olsson vidare. Således är det Tommy Rustads mångåriga rutin från internationell racing på elitnivå i kombination med teamets tekniska kompetens och vilja som har varit avgörande för Opel-teamets framgångar i årets svenska standardvagnsmästerskap. Från blygsamma resultat i de inledande deltävlingarna har man sakta, men målmedvetet enligt stallchefen Per Tjerneld, avancerat fram genom startfält och resultatlista. Inför söndagens grand final finns teoretiskt chansen att vinna hela mästerskapet och en rimlig chans att sluta tvåa. - Att vi ligger trea är över förväntningarna, men jag tror att det kan bli nerv som avgör mästerskapstriden, menar Rustad vars självförtroende är på topp efter segern och andraplatsen på Knutstorp. - Jag har fått upp smaken för segrar och den vill jag behålla, förklarar han. - Intressant är att jag har andraplatsen inom räckhåll. Skulle Flashen göra bort sig i första racet så har jag ett gyllene läge, menar Tommy. - Det ser easy ut för Ekblom, men frågan är om han klarar pressen. För mitt eget vidkommande har jag allt att vinna även om det finns möjligheter att ta tredjeplatsen ifrån mig, avrundar en förväntansfull Tommy Rustad. 60 poäng står på spel i finalens båda heat (20 poäng till segraren i första heatet respektive 40 poäng i andra heatet som körs utan placeringsvikter). Två race skall räknas bort i slutresultatet enligt reglementet. Det innebär att mycket han hända, det vet Tommy Rustad, Opel Team Sweden.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094