Svenska dare devils på Monzabanan
Sista deltävlingen i FIA GT Championship gick Roos Optima Racing för första gången i mål utan att ta poäng. - Vi körde i princip ett helt tretimmars race utan bromsar. Livsfarligt, men vi ville gå i mål här på Monza, konstaterade teamägaren och föraren Henrik Roos från Vara. Säsongsavslutningen i den tuffa FIA GT-serien ägde alltså rum i Ferrariland i söndags. Det svenska teamet Roos Optima Racing hoppades naturligtvis på att ta ytterligare poäng i denna den sista tävlingen, men så blev det dessvärre inte. Bromsarna slutade fungera redan efter några varv och redan där gick förhoppningen om några poäng upp i rök. - Men det är ju sista tävlingen och därför ville vi gärna avsluta, även om vi överlade att bryta under en period, berättade Roos medförare Magnus Wallinder från Västerås. Liksom förrförra racet i Tyska Oschersleben var det luft i bromsarna som var problemet. Trots att mekanikerna bytt nästan allt sedan den gången och trots att allt gick bra på förra tävlingen. - Det är något fel med huvudcylindern, det fanns hur mycket luft som helst i den. Därmed hade vi nästan ingen bromsverkan alls och tvingades köra väldigt försiktigt och långsamt för att kunna gå i mål i dag, förklarade Henrik Roos. Våghalsigt, på gränsen till dumdristigt, men i mål kom bilen. Och svenskarna behöver inte skämmas för sin insats under sin första säsong i detta stora mästerskap. Målsättningen inom teamet var att klara sig bland de sex bästa, en otroligt tuff uppgift som inte riktigt lyckades. Men att som debutant och litet privatteam med små resurser plocka poäng i sex race av tio och klara en åttonde plats i teammästerskapet i detta inofficiella GT-VM är ändå en mindre bragd. - Vi har varit med för att se och lära under detta vårt första år, men vi har också lyckats bättre än de flesta trott och det är vi naturligtvis väldigt nöjda med. Nu ser vi redan fram emot nästa säsong, menar Roos som tillsammans med Wallinder hamnade på en 16:e plats i förarmästerskapet. Säsongens suveräner, Matteo Bobbi och Tomas Biagi i sin Ferrari 550 Maranello, säkrade mästerskapstiteln redan i förra tävlingen efter sex segrar, en tredje plats och två sjätteplatser, och tog det ganska lugnt. Vann sista deltävlingen gjorde deras teamkamrater Fabrizio Gollin och Luca Cappellari, BMS Scruderia.