Weng snabbast på tysk asfalt
Hans Erik Weng från Säffle var snabbast när Volvo Nordic West Rally Cup fortsatte med en tävling på asfalt i Tyskland i helgen. - Det känns jätteskönt. Jocke Hallqvist var väldigt nära hela tiden, men på slutet stämde det perfekt och vi vann med 23 sekunders marginal. Jocke Hallqvist var snabb att gratulera: - Vi körde jättebra och gjorde inga misstag. Men det hjälpte inte. Vi får komma igen i nästa tävling. Hans Erik Weng körde strålande även totalt sett. Värmlänningen gick med sin standardbil in på 13:e plats totalt i hela tävlingen. Bakom de här två i toppen var det en stenhård fight om övriga placeringar. Henrik Levin från Kristianstad lyckades bäst och slutade trea i Volvo-klassen sedan tävlingens stora överraskning - Tobbe Westerlund från Sollefteå RRC - gjort ett misstag och ramlat från tredje till fjärde plats: - Men det gör inget. Jag är mest van vid snö och is och körde mest för att lära. Nu vet vi att vi klarar det här underlaget också. Så nästa år kanske jag satsar fullt ut på att köra hela Europa-serien. Peter Lundell från Tomelila - som vann serien förra året - gjorde ett inhopp i Rallye Neustadt. Men det började inte speciellt bra - växellådan rasade på första sträckan och sekunderna försvann innan man kunde byta låda på servicen efter ss 2. Men sedan gick det bättre och den rutinerade skåningen knep femteplatsen - bara tre sekunder bakom Tobbe Westerlund och tre före klubbkompisen Christer Jönsson, som också körde strålande. Upplandsföraren Håkan Süld körde in som sjua efter att bland annat ha varit illa ute på den sjunde av de nio sträckorna - han rammade en jordvall med bakvagnen - medan totaltvåan Morgan Osson hade en bedrövlig helg. - Bilen stannade på ss 2 och det tog fyra minuter att hitta felet - en kabel som lossnat. Och fyra minuter går inte att köra in, inte i det här gänget. Tre förare försvann under tävlingen. Först den unga talangfulle norrmannen Håkon Andersen som fick motorproblem. Då låg han på fjärde plats i klassen efter en mycket bra inledning. Sedan försvann svenske veteranen Thord Johansson från Kristianstads MK. Thord åkte av och träffade ett träd på den näst sista sträckan. Och så försvann - på samma sträcka - den andre norrmannen, Jan Einar Myraas, sedan han spräckt oljetråget vid en alltför hård landning efter ett krön... Mats Gustavsson från Västerås kom aldrig till start. Mats fick vända hem igen sedan en familjemedlem hastigt insjuknat. Tävlingen i nordtyska Neustadt var lång, snabb och krävande. Totalt körde förarna över 10 mil specialsträckor. Sista sträckan gick för övrigt inne i hamnen i Neustadt inför tusentals åskådare. - En fantastiskt fin tävling. Visst går det fort på asfaltrakorna - men det passar oss värmlänningar, log en mycket glad Hans Erik Weng och sken ikapp med segerpokalen. Redan om två veckor körs nästa deltävling i seren - hollänska Euregio Rallye. Och bara en vecka senare är det final i tyska Lausitz Rally i Boxberg, tre timmar söder om Berlin. Resultat, Volvo Original Nordic West Euro Cup, Rallye Neustadt, Tyskland: 1) Hans Erik Weng, Säffle MC, Volvo 940, 1.04,57, 2) Joakim Hallqvist, Kinds MK, 240, +23 sek, 3) Henrik Levin, Kristianstads MK, d:o, +59 sek, 4) Torbjörn Westerlund, Sollefteå RRC, 740, +1.47, 5) Peter Lundell, Tomelilla MK, 240, +1.50, 6) Christer Jönsson, d:o, d:o, +1.53, 7) Håkan Sûld, Östhammars MK, d:o, +2.55, 8) Morgan Olsson, Vimmerby MS, d:o, +6.36. Sammanlagt efter 6 av 8 deltävlingar: 1) H-E Weng, 215 p, 2) Morgan Olsson, 179, 3) Joakim Hallqvist, 145, 4) Henrik Levin, 123, 5) Håkon Andersen, Norge, 240 och Torbjörn Westerlund, vardera 121, 7) Christer Jönsson, 111, 8) Rainer Keck, Tyskland, 240, 108, 9) Jan Einar Myraas, Norge, d:o, 106, 10) Ingvar Nilsson, Hällefors MK, 740, 100.