23948sdkhjf

Tvåsitsig roadster och vätgas-Wankel i Tokyo

Sportighet och miljöhänsyn är två huvudlinjer i Mazdas framtida bilutveckling. Med tvåsitsiga sportbilskonceptet Ibuki visar Mazda att man fortsätter att satsa på unika, sportiga och körglada bilar. Man visar även en vätgasdriven Wankelmotor för första gången i bilhistorien. Konceptet Ibuki är en tvåsitsig lättvikts öppen sportbil som visar en tänkbar designlinje för en framtida efterföljare till Mazdas redan klassiska roadster MX-5. Ibuki drivs av en 1,6-liters MZR motor med 4 cylindrar och bygger liksom RX-8 på en layout där drivlina och motor sitter mittmonterat (i fronten men mellan hjulaxlarna). Detta ger överlägsen viktfördelning och grund för briljanta vägegenskaper. Jämfört med nuvarande MX-5 är motorn i Ibuki placerad cirka 40 cm längre bak i bilen. Detta teknologiska koncept visar på Mazdas strävan efter att tillgodose både krav på prestanda och miljöhänsyn. Mazda Renesis vätgas-Wankel körs för närvarande i tester. Motorn har ett system för direkt insprutning av vätgas in i insugskamrarna via två elektroniskt kontrollerade injektorer per rotor. Motorn som kallas Mazda RX-8 Hydrogen RE har ett dualsystem som gör att man med en knapptryckning kan växla mellan vätgas- och bensindrift, vilket ökar bilens användningsområde i en tidsperiod då infrastrukturen för vätgas byggs upp. Förutom de ovan nämnda koncepten visar Mazda bland annat följande koncept och modeller: - Mazda MX-5 Turbo koncept - Mazda Kusabi 51; dieseldrivet sportbilskoncept - Mazda Washu 51; fyrsitsig högteknologisk prestandabil - Ett flertal motorer och säkerhetsteknologier

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078