Ny 1,8i-motor till Saab 9-3 SportSedan
Saab introducerar senare i höst ytterligare en motorvariant till Saab 9-3 SportSedan. Det handlar om en 1,8-litersmotor på 122 hästkrafter som trots att den sitter i en Saab andas själv, utan turbohjälp. Den nya 1,8i-motorn innebär att det rekommenderade listpriset på Saab 9-3 SportSedan Linear börjar redan vid 199.900 kronor. Det betyder att Saab breddar målgruppen till att omfatta också de potentiella Saab-kunder som fokuserar mer på priset och låga driftskostnader än på prestanda när de väljer bil. Den nya motorn ger 122 hästkrafter och har fyrventilsteknik, direkttändning och en integrerad avgaskatalysator. Den har bra bränsleekonomi med låga utsläppsnivåer och driftskostnader, trots respektabla prestanda. Tack vare användningen av insugsrör med variabel längd och elektronisk gaspedal har Saabs motoringenjörer kunnat ge motorn tydlig Saab-karaktär med gott om vridmoment i låg-och mellanregistret. Minst 90 procent av det maximala vridmomentet (167 Nm) finns tillgängligt från 2.400 till 5.700 varv. Med adaptiva serviceintervaller (bilen indikerar själv, intervaller på upp till två år/ 30.000 kilometer) och utsikter till låg försäkringsklassning, blir driftskostnaderna för 1,8i mycket konkurrenskraftiga. Att bilen i 1,8i-utförande har ett elektro-hydrauliskt styrservosystem bidrar ytterligare till att sänka bränsleförbrukningen. En förbrukning vid blandad körning på 8,0 liter/100 km (preliminära värden) innebär en viss förbättring jämfört med t ex den turboladdade 150-hästarsmotorn. Accelerationen 0-100 km/h går på 11,7 sekunder, toppfarten är 205 km/h - siffror som ihop med den tjänstvilliga karaktären hos motorn borgar för att bilen fortfarande känns sportig. Den nya motorvarianten finns endast ihop med manuell växellåda