23948sdkhjf

MG och MIRA utvecklar sport-hybrid

Resultatet av samarbetet mellan MG Rover Group och det engelska forsknings- och utvecklingsföretaget inom bilindustrin MIRA kan nu redovisas. Projektet som heter 200 HPD, är en bensin-eldriven MG TF, som i HPD-utförande har fått fyrhjulsdrivning och hela 200 hästkrafter, men med oförändrade låga avgasutsläpp. Ett av de främsta syftena med motortävlingar är att utveckla nya komponenter och system. Visst vill man se sin bil först i mål men under tävlingen fungerar tävlingsbilen också som en rullande testbänk för nya innovationer som man i framtiden ska kunna använda i nya produktionsbilar. En av de mest kända fristående företagen för forskning och utveckling inom bilindustrin är engelska MIRA, och tillsammans med MIRA tog sig MG Rover Group an utmaningen att se om man kunde höja effekten i en standardproducerad MG TF utan att för den sakens skull på något sätt påverka miljön i negativ riktning med ökade utsläpp. Sportbilen MG TF har normalt en bensinmotor på 160 hk och bakhjulsdrivning. MIRA:s tekniker började med att bygga ut drivlinan, den befintliga bakhjulsdrivningen att även innefatta framhjulen. Som drivning till framhjulen har man en elmotor som ger MG TF 25% extra hästkrafter vilket resulterar i 200 hk. En bonus blev då att accelerationen 0-100 km/tim sänktes från 6,9 sekunder till 6 sekunder blankt. För att kunna köra på det mest gynnsamma motorvarvet och ha den bästa förbränningen med oförändrade avgasutsläpp monterade man in en steglös automatisk växellåda, Continuously Variable Transmission (CVT). Med de båda motorerna i drift har man också fått fyrhjulsdrivning. Att bara titta på drivkällan och göra om den till en hybrid är inte tillräckligt då det finns ytterligare att tjäna på att analysera bilens aerodynamik, viktfördelning och design. För att få bort oönskade lyfttendenser som påverkar bilens stabilitet negativt omarbetades både front- och bakparti som efteråt även visade sig ha minskat luftmotståndet med 7% vilket också gav minskad bränsleförbrukning och avgasutsläpp. Hybridtekniken gör att man utöver att ha fått högre effekt, även kan erbjuda praktisk teknik som fyrhjulsdrivning och den steglösa automatiska växellådan, som är oerhört bekväm bland annat i stadskörning. Det avancerade drivsystemet som MIRA tagit fram gör att vid körning på halvgas med hybridsystemet går en del av effekten till att ladda batterierna utöver den effekt man behöver för körningen. I tävlingssammanhang skulle man kunna utnyttja denna laddning vid halvgas genom att använda överskottet i acceleration eller vid omkörningar, som oftast kräver mycket effekt. MG Rover Group och samarbetspartnern MIRA planerar att så fort den tekniska utvecklingen av det nya hybridsystemet är gjort fullt ut, ska man kunna sätta systemet i produktion. Motor och drivning: 1,8 liters bensinmotor, 160 hk som driver på bakhjulen. Elmotor, 40 hk som driver på framhjulen. Steglös automatisk växellåda - CVT. Generator som drivs av bensinmotorn. Batteripack: Hawker SBS8 som ger 72v vid 400 ampere. Motorkontroll: BRUSA BRMD 506. Datasimuleringar och beräkningar: Mathworks XPC. Luftmotstånd: Cd 0.32 med Cd 0 i front- och bakparti. Viktfördelning: 50 / 50. Från 160 till 200 hk. Acceleration 0-100 km/tim har kortats från 6,9 sek till 6,0 sek. Fyrhjulsdrivning. Konstant drivning på framhjulen under växling

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.093